O[S C|C AR

MANAGING SENTIMENTS IN THE
WESTERN PERIPHERY:
CHINESE INFORMATION OPERATIONS
IN THE KYRGYZ REPUBLIC

NIYERED



Managing Sentiments in the Western Periphery
Chinese Information Operations in the Kyrgyz Republic

Niva Yau

© 2022 OSCE Academy in Bishkek

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced or transmitted in any form or by
any means, electronic or mechanical, including photocopy, recording, or any information storage
and retrieval system, without permission in writing from the publisher.

Extracts of this report may be quoted without special permission for academic purposes, provided
that a standard source credit line is included.

The views expressed in this report are exclusively those of the authors and are not necessarily
shared or endorsed by the OSCE Academy in Bishkek.

Author: Niva Yau

Design: Tatiana Kirgizbaeva, Studio “De_tally”

August 2022



TABLE OF CONTENTS

EXECUTIVE SUMMARY ... 6
INTRODUCTION ... 8
METHODOLOGY ... 12
PROJECT SCOPE AND LIMITATIONS ... 13
GOOD VIBES ONLY: PRC-PROMOTIONAL CONTENT IN KYRGYZ MEDIA ........... 14
Inserting CoNtent ViQ TOUIS ........ccccoiiiiiiiiiiiiii e 19
Inserting CoONtent Vi REPIINT ................cocoovooeoeoeoeeeeeeeeeeeeee . 22
Inserting Content & the Role of PRC ENtItieS .................ccocooeevoeeeeeeeeee . 24
Inserting Content on SoCial MediQ .....................ococooveoeoeeeieeeeeeeeeee . 29
A REALITY CHECK: ASSESSING THE PRC INFORMATION INFLUENCE ............. 36
CONGCLUSION ..o 39
APPENDIX 1. oo, 41
APPENDIX 2. ..o 43

AP PENDIX B, oo 44



B TABLES

Table 1. List of information platforms with high PRC-positive engagement in the
Kyrgyz Republic.

Table 2. List of tours and trainings attended by Kyrgyz media entities in the PRC.
Table 3. Social media presence of local medias with PRC cooperation.

Table 4. Top 20 most engaged with posts with PRC related content on Facebook
in the Kyrgyz Republic between January 2019 and February 2022.

Table 5. Top 20 most engaged with posts with PRC related content on Instagram
in the Kyrgyz Republic between January 2019 and February 2022.

Table 6. PRC personality influencers on Facebook and TikTok with a presence in
the Social Media landscape of the Kyrgyz Republic.

Table 7. Facebook groups and Instagram pages dedicated to PRC affairs available
in the Kyrgyz Republic.

B APPENDIX

Appendix 1. Interviewee List.

Appendix 2. Research methodology for the top 20 most engaged with posts
related to the PRC between January 2019 and February 2022.

Appendix 3. Research methodology for size of fanbase coming from the Kyrgyz
Republic among the top 10 most engaged with posts in 2021.



. Author

Niva Yau is a Senior Researcher at the OSCE Academy in Bishkek and a Fellow of the Eurasia
Program at the Foreign Policy Research Institute (FPRI) in Philadelphia. Her work follows Global
China affairs with a particular focus on China’s foreign policy, trade and security in its western
neighbourhood, including Central Asia and Afghanistan. E-mail: t.yau@osce-academy.net.

B citation

Niva Yau (2022) “Managing Sentiments in the Western Periphery: Chinese Information Operations
in the Kyrgyz Republic”, OSCE Academy in Bishkek.

. Acknowledgement

The author wishes to acknowledge the expert assistance of Matej Simal&ik during the research
planning and editorial processes, as well as that of Aizat Shailoobek and Asylgul Kanatbekova in
local media analysis. The author would also like to offer their deepest thanks to the two anonymous
Media Consultants for sharing their insights into the personnel of the media sector in the Kyrgyz
Republic.

Matej Simaléik is the Executive Director of the Central European Institute of Asian Studies, a think
tank based in Slovakia, the Czech Republic and Austria that focuses on foreign and security policy
issues related to East Asia. Matej's research looks at China’s economic and political presence and
influence in Central Europe, disinformation, elite relations and the role of European legal instruments
in dealing with China. He has a background in law (Masaryk University) and International Relations
(University of Groningen).

Aizat Shailoobek is a Senior Research Assistant at the OSCE Academy in Bishkek. She is interested
in China affairs in Kyrgyzstan and is the author of "Discussing Sinophobia in Kyrgyzstan,” in Central
Asian Affairs. Aizat received BA in American Studies from the International University of Kyrgyzstan,
and an MA Degree in Central Asian Studies from the American University of Central Asia. Previously,
she was a contributor at Global Voices.

Asylgul Kanatbekovais a Junior Research Assistant at the OSCE Academy in Bishkek. She specializes
in data analysis in research, applying this to interests in Central Asian migration and poverty issues.
Asylgul received a Bachelor’s degree in Management of State Property from the Academy of Public
Administration under the President of the Kyrgyz Republic and a Master’s degree in Demography
and Population Studies from the Higher School of Economics in Moscow, the Russian Federation.
Previously, she worked as a consultant for the International Organization for Migration (IOM).



B EXECUTIVE SUMMARY

Central Asia has been facing an unprecedented level of PRC engagement on all fronts. These
engagements are developing at a rapid rate across the political, economic and social spheres. This
report set out to show that PRC engagement in the Kyrgyz Republic goes beyond the economic and
military spheres, and is no longer working exclusively with local elites. The media sector serves
the critical strategic role of mass communication and information dissemination. Domestically, the
Chinese government has mastered exercising control over its own information environment both
online and offline despite formal constitutional guarantees of the freedom of the press and access
to information. The PRC also recognizes the need to control the information environment in foreign
countries.

The Kyrgyz Republic has been chosen as a case study in a 2-year research project investigating the
tactics, narratives, and effectiveness of PRC media engagement in Central Asia. This first research
report found that the most convenient avenue of information influence is the active spread of PRC-
friendly content to promote positive views of the PRC to crowd out messages that are inconvenient
to the PRC. There are three main characteristics of strategies employed by the PRC: 1) inserting
content within Kyrgyz media, 2) local presence of PRC media, and 3) engagement on social media.
There is a cross-cutting and mutually supportive relationship between all these strategies. For
example, local presence of PRC media strengthens production capacity of locally tailored PRC-
friendly materials, especially when combined with direct access to local PRC entities and local
elites through diplomatic channels.

There are a total of 22 information platforms with high positive PRC engagement in the Kyrgyz
Republic. Their PRC-friendly content is sustained and incorporated directly via sponsored trips and
specific training programs in the PRC, and/or agreed and paid-for inserts from PRC media. Despite
the absence of a strict condition to publish materials from trips to the PRC, it can be observed that
most Kyrgyz journalists who participated in these visiting trips and specific trainings published
on materials learned from the PRC instructors during or after their trips. Most commonly, Kyrgyz
journalists published diary-style impressions of the PRC, such as those covering visits to factories.
In practice, the majority of journalists targeted by the PRC recognize and are sober about the
effects of PRC propaganda and influences to showcase, one-sidedly, the best aspects of the PRC.
For most, it is out of convenience that they participate in visiting trips and specific trainings in
order to have content to work with. Publishing the materials learned from the PRC instructors is a
pragmatic choice.

At least 9 Kyrgyz media entities have signed cooperation agreements with PRC entities, with some
dating back to the early 2000s. The scope of these agreements varies, from allowing Kyrgyz
media organisations to freely reprinting published content as they see fit, committing to regularly
publishing PRC-made domestic and world news, jointly producing specific content, including specific
paid-for content in their reporting, and more. According to the few publicly available records about
these cooperation agreements, for example the former Director of KTRK in a Facebook post, KTRK
received $700,000 in funding from the PRC between 2017 to 2020 for broadcasting a propaganda
program daily, as well as the analogue version on its radio station. However, while inserting content
from PRC media into Kyrgyz media gives large control to the PRC in crafting its own narratives, the
PRC media often fail to tailor to the tastes of the Kyrgyz public. This stems from a severe lack of
understanding of local issues.

The PRC Embassy in the Kyrgyz Republic is the most important actor in planning and coordinating
PRC-friendly content, it provides direct and indirect support to some Kyrgyz media organisations
such as funding, equipment and free consultations on PRC. At least 5 interviewees explained the
lack of reporting on Xinjiang issues as due to fear of spoiling cooperation with the Embassy. The



attempt to influence foreign policy preferences amongst Kyrgyz journalists and media professionals
was prominent.

According to a list published by the Kyrgyz Ministry of Foreign Affairs in 2022, there are three media
entities from the PRC registered in the Kyrgyz Republic as a foreign media. These are Xinhua, Wen
Wei Po and the Silk Road Observer. There are also two other PRC media entities, Dolon TV and Land
Bridge, who work locally as private media without registration as a foreign media. Most of these PRC
medias have direct ties to the PRC Propaganda Department and receives financial support from the
Chinese government. While their own local channels are exceptionally poor at reaching the local
Kyrgyz audience, they continuously produce and distribute PRC-friendly content which are fed by
on the ground trends and events. These PRC media entities are effectively middlemen between PRC
entities working in the Kyrgyz Republic and local media organisations. Most importantly, the local
presence of PRC media, feeding PRC-friendly content to Kyrgyz media, ensures a maximum degree
of editorial censorship and narrative dissemination.

Social media has become the latest addition to PRC information operations. There are dozens of
PRC social media influencers and pages who operate in the Russian language, and some have
placed ads targeting audience in the Kyrgyz Republic. Their content combines PRC cultural stories,
personal lifestyle stories, light commentary on domestic and global news, and food and tourism
stories, all in the Russian language. It can also be observed that their content help advances
the geopolitical interests and positions of the PRC, such as portraying the United States as a
weak country, tearful speech about War in Ukraine following statements published by the Chinese
Ministry of Foreign Affairs. PRC ingression strategies towards the Kyrgyz media sector have been
changing since 1992, especially with latest turn toward social media.

Overwhelming evidence from this report points to growing Chinese engagement in the media sector,
targeting technocrats in the media space and the mass media audience. The Chinese whole-of-
society influence building approach is becoming more and more visible in Central Asia. In practice,
the Chinese approach to influence is founded on creating dependencies between targeted sectors
and PRC actors. In its approach to the media sector of the Kyrgyz Republic, the PRC has taken
advantage of the relatively free information space in the country. It is clear there are areas of
vulnerability in the media space of the Kyrgyz Republic which can be addressed to manage media
manipulations from foreign influences.

Moving forward, the Kyrgyz Republic can expect a steady increase of Chinese engagement toward
its media sector. The rationale for media cooperation must be tailored to reflect the national security
interests of the Kyrgyz Republic, such that initiatives do not interfere with domestic Kyrgyz political
affairs. Left undealt with, catering to Chinese interest can potentially turn the Kyrgyz media sector
into a tool of influence over official state positions on critical issues. It is in the interest of any given
country to maximise benefits and minimise risks when working with a foreign partner, and the PRC
is not an exception.



B inTRODUCTION

Sharing a 3000-km border with China in the west, Central Asia plays a vital role in the short and
long-term goals of the People’s Republic of China (PRC). Since independence from the Soviet
Union, the region has been facing an unprecedented level of PRC engagement on all fronts. These
engagements are developing at a rapid rate across the political, economic and social spheres.
Often, political and economic engagements are the most visible and most locally discussed aspects
of influence in Central Asia and elsewhere. This is largely due to the degree of public attention
paid to the affairs of the political elites and availability of public information on trade statistics. By
contrast, PRC engagement in other sectors is much less visible due to the technocratic nature of
those targeted, for example those working in the sector of military, law, education and media.

Make no mistake, PRC engagement in these other sectors is just as active as in the political and
economic spheres. When promoting its objectives abroad and shaping events around the world,
the PRC uses a whole-of-society approach to achieve its goals and spread its messages. This
necessitates building friendships across all sectors, including political, business, military, law
enforcement, media, academia and technology, and creating dependencies between these sectors
and the PRC.

Increasingly, creating global influence and drawing countries into the Chinese orbit is not just
about creating practical support for PRC policies but about promoting the set of norms and
values approved by the PRC. Eventually, the other countries are expected to adopt PRC norms
and values that they can use in genuinely defending the PRC on both domestic and global issues.
This concept is described at length in various Chinese foreign policy documents and is referred to
as “thoughtwork” (242 T.{E)." In its most basic form, it aims to induce PRC-friendly narratives in
order to crowd out and gradually lead to the dismissal of other information that is inconvenient to
the PRC. A meaningful measure of vulnerability to PRC influence thus requires a comprehensive
examination of all affected sectors in a given country.

The media sector serves the critical strategic role of mass communication and information
dissemination. Domestically, the Chinese government has mastered exercising control over its own
information environment both online and offline despite formal constitutional guarantees of the
freedom of the press and access to information. By subjecting media to strict information laws and
actively silencing individuals, the PRC has reached a state of near eradication of critical voices. In
2021, the PRC was ranked 177th out of the 180 countries in the 2021 World Press Freedom Index
by Reporters Without Borders (RSF).2

The PRC also recognizes the need to control the information environment in foreign countries.
Existing research has shown that the PRC, at minimum, is actively influencing media abroad to
induce PRC-friendly narratives and suppress messages it perceives of as anti-PRC. It does this by:

> Placing advertorials in foreign media which promote PRC-friendly narratives, creating
reliance on PRC advertorial income, exerting pressure and/or withholding advertising if

editors fail to comply;

! People’s Daily, “Xi Jinping emphasized during the 30th collective study of the Political Bureau of the CPC Central
Committee, Stren then and |mpr0ve international communication, show a true, three-dimensional and comprehen-
sive China” [SIEFAERItrh R EGAB S = DRERZ IR RIS ERMEE T BB AL ERIRE],
June 2021, http: //CDC people.com.cn/n1/2021/0602/c64093-32120102.html.

Qiushi, “Promotlng the continuous strengthening of propaganda and ideological work - some leaders of the cen-
traI propaganda and cultural units talk about the mission and tasks of the new era” [¥#EsIE{EEE TI/ERREER

RS TR BB (LB (T am A B (& #5E53 ], February 2019, http://www.gstheory.cn/llgikan/2019-

02/22/c 1 124151326 htm.

2 Reporters without borders, “2021 World press Freedom Index: Journalism, the vaccine against disinformation,
blocked in more than 130 countries”, 2021, https://rsf.org/en/2021-world-press-freedom-index-journalism-vac-
cine-against-disinformation-blocked-more-130-countries.




P> Recruitment of PR companies to facilitate penetration of PRC-friendly narratives into foreign
media;

> Mergers with and acquisitions of foreign media entities and the exertion of pressure on
acquired media to avoid anti-PRC coverage;

> Rewarding and punishing foreign journalists on the basis of their reporting on the PRC, by
offering in-China training and trips and through employment termination, diplomatic and
legal intimidation.3

These are only some known examples. In some countries these tactics are highly effective in
undermining the nature of journalism as a watchdog and a platform enabling informed decisions.
Even within their own countries, many journalists and media entities are restricted in their freedom
to report on sensitive issues and local affairs relating to the PRC. The captured media become a
tool for disseminating the views of the PRC, sustaining a deceptively positive image of China and
jeopardizing informed foreign policy discourse in the affected countries.

Amongst countries that are less resilient to PRC media influence, Chinese influence in the information
sector increasingly go beyond simple control of the nation’s image abroad. The captured media
are used to create domestic propaganda which offer the illusion of foreign support for Chinese
domestic and global policies.* The PRC has also exported its domestic media control experience
to support ally regimes. In Cambodia, evidence suggests that after Beijing exported media control
skills to the country, the PRC-friendly Hun Sen regime won all 124 seats in the 2018 parliamentary
elections, as compared to only 68 in the previous election; in Vietham, the import of Beijing’s cyber-
security law in 2018 enabled the regime’s tight grip on the Internet, and resulting in restrictions of
the right to information and freedom of expression.>

In October 2020, the Investment Screening Regulation entered force in the European Union (EU).®
The regulation aims to harmonize standards of investment screening across the EU, including the
use of media by hostile foreign powers to spread disinformation to disrupt security and public
order. In December 2016, the Countering Foreign Propaganda and Disinformation Act entered
force in the United States.

No existing research has studied the PRC as an actor of informationinfluence in Central Asia. Millions
of ethnic Uyghur, Dungan, Kazakh, Kyrgyz and Tajik who were historically mobile populations, today
live on both sides of China’s border with Central Asia, in Xinjiang (East Turkestan) and the Central
Asian states. Since independence, the latter have been a special target of PRC information influence
due to concerns over regional public support for East Turkestan independence.

The Kyrgyz Republic entered into diplomatic relations with the PRC in January 1992. It shares an
approximately 1,000 km long border with the Kizilsu Kyrgyz Autonomous Prefecture in Xinjiang,
of which the majority population is ethnic Kyrgyz.” The Kyrgyz Republic is a founding member of

3 International federation of Journalists, “The China story: reshaping the world’s media”, June 2020, https://www.ifj.
org/fileadmin/user_upload/IFJ_Report 2020_-_The_China_Story.pdf.
Reporters without borders, “RSF Report: ‘China’s Pursuit of a New World Media Order™, March 2019, https://rsf.org/
en/reports/rsf-report-chinas-pursuit-new-world-media-order.
Sarah Cook, “The Implications for Democracy of China’s Globalizing Media Influence”, Freedom House, 2019,
https://freedomhouse.org/report/freedom-and-media/2019/media-freedom-downward-spiral.

4 Matej Simalcik, “China’s Fight Against “Erroneous Opinions”, China Observers in Central and Eastern Europe, Sep-
tember, 2019, https://chinaobservers.eu/chinas-fight-against-erroneous-opinions/.

5 https://rsf.org/en/reports/rsf-report-chinas-pursuit-new-world-media-order.

6  “Regulation (EU) 2019/452 of the European Parliament and of the Council of 19 March 2019 establishing a
framework for the screening of foreign direct investments into the Union”, 2021, https://eur-lex.europa.eu/eli/
reg/2019/452/0j.

7 For context, in 2020, the government of the Kyrgyz Republic reported its ethnic Kyrgyz population to be 4.8 million;
in 2019, the government of the Kizilsu Kyrgyz Autonomous Prefecture reported its ethnic Kyrgyz population to be
163,863. However, the majority of the ethnic Kyrgyz population in Kizilsu lives in remote areas and has little access
to public services. Experts in the Kyrgyz Republic estimate the ethnic Kyrgyz population in Kizilsu to be around




the Shanghai Cooperation Organization (SCO) and has shown diplomatic and practical support for
the PRC’s policy in Xinjiang. It took part in a 69-country joint statement in support of the human
rights situation in the PRC in June 2021 and has extradited dozens of Chinese ethnic minorities
to the PRC since the early 2000s. Prior to the pandemic, the PRC was the largest trading partner
of the Kyrgyz Republic, with heavy concentrated on imports. In 2021, 41.9% of Kyrgyz external
debts were owned by Chinese policy banks, amounting to roughly a quarter of its GDP.2 As the only
country in Central Asia with a democratic commitment, the Kyrgyz Republic and its citizens enjoy
access to relatively free and independent media.

THE STATE OF DEMOCRACY IN THE KYRGYZ REPUBLIC
AND RELATIONS WITH THE PRC

In 2021, the Kyrgyz Republic was ranked 79th out of 180 countries in the World Press Freedom
Index;® 115th out of 167 countries on the Democracy Index'’; and 99th out of 139 countries on the
Rule of Law Index."’

Though considered a regional outlier in terms of its democratic governance structure, the Kyrgyz
Republic has undergone rapid deterioration in its democratic structure in the past five years. After
the 2017 Presidential Election, the Jeenbekov administration initiated constitutional amendments
which increased and strengthened government powers and coalition of political parties. At the same
time, Omurbek Tekebayev, known as the “father of the constitution,” was arrested for corruption,
sentenced to 8 years in prison and removed from public life.’?> In 2019, investigative journalists who
had worked on exposing the country’s largest corruption scandal, featuring former customs official
Matraimov, faced threats and arrests despite Jeenbekov’s pledge to fight corruption.’

In2020, the Parliamentary Election was followed by accusations of vote buying and vote manipulation,
which led opposition parties to protest the results.’ Overnight, the Kyrgyz Republic witnessed nation-
wide unrest, with destruction and the capture of strategic government and commercial buildings, as
well as government positions, and lootings. Some political groups freed several political prisoners,
including Sadyr Zhaparov and Almazbek Atambayev.’> The former was quickly appointed as the

300,000.
National Statistical Committee of the Kyrgyz Republic, “5.01.00.03 Total population by nationality”, http://www.
stat.kg/ru/statistics/download/dynamic/316/.
National Ethnic Affairs Commission of the People’s Republic of China, “Statistical Bulletin of the National Economic
and Social Development of Kyzilsu Kirgiz Autonomous Prefecture in 2018” [FeAEN /R EiaMN 2018 EERZ
FHHRRESITAR], December 2019,
https://www.neac.gov.cn/seac/jjfz/201912/1139217.shtml.

8  Radio Freedom, “Kyrgyzstan spent 29.5 billion soms on servicing public debt in 2021,” [Ha o6cnyunBaHue rocgonra
B 2021 roay KelpreisctaH notpatun 29,5 mnpa comoB], February, 2022, https://rus.azattyk.org/a/31705876.html.

9  Reporters without borders, “Index 2021”, 2021, https://rsf.org/en/ranking/2021.

o Economist Intelligence Unit, “2021 rankings”, 2021, https://www.eiu.com/n/campaigns/democracy-in-
dex-2021/#mktoForm anchor.

1 V\{oBIdIJgstzlce Project, “WJP Rule of Law Index”, 2021, https://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index
global/20

12 Maksat Elebesov, “See the most important and memorable events of 2017 in the material of the agency
Sputnik Kyrgyzstan [CaMble Ba)kHble 1 3anoMHMBLUKECA CObbITMA 2017 roga cMOTpuTe B Matepuane
areHctBa Saputnik I-(b|prb|3CTaH] December, 2017, https://ru.sputnik.kg/20171231/glavnye-sobyti-
ya-v-kyrgyzstane-v-2017-godu- 1037095247 .html.

3 Maksat Elebesov, “The main events in Kyrgyzstan in 2019-timeline”, [FnaBHble cOBbITUS B Kbiprbi3cTaHe

ﬁ 2(|)19 roay- t|mel|ne] January, 2020, https://ru.sputnik. kg[20200102[2019tlmelme 1046670956.

Civicus Monitor, “Kyrgyzstan: Journalists and media threats, attacks as ex-President is arrest”, Oc-
tober 2019, https://monitor.civicus.org/updates/2019/10/31/kyrgyzstan-journalists-and-me-

dia-face-threats- attacks -ex-president-arrested/.

4 U.S. Embassy in the Kyrgyz Republic, “Kyrgyz Republic 2020 Human Rights Report”, 2020, https.//
Eﬁusembass ov/wp-content/uploads/sites/190/KYRGYZ-REPUBLIC-2020-HUMAN-RIGHTS-REPORT.

s Radio Freedom, “Convicted ex-deputy Sadyr Zhaparov was released and spoke on the square”,
[OcykaeHHbI 3Kc-aenyTaT Caablp *anapoB Bbillen Ha cBoboay v BbICTynua Ha nnouwaan], October,



Acting President by Jeenbekov, who stepped down during the unrest. A Presidential Election was
held in 2021, and Zhaparov’s rise to power was complete.

The Zhaparov administration undertook a constitutional referendum and successfully changed
the political power structure back to a presidential system which centralized power with the
President. This structure initially led to violent revolutions in the 2000s. After the transition,
the Democracy Index changed its labelling of the regime of the Kyrgyz Republic from a hybrid
democratic regime to an authoritarian one.’® The Zhaparov administration also adopted a legal
framework which allows authorities to remove online information which is considered “fake” or
“inaccurate” by the state.’” In 2022, the Zhaparov administration nationalized the country’s
largest industrial project, the Kumtor gold mine. This led to a lawsuit from the Canadian company
Centerra which had operated the mine and problematic legal procedures and entanglements.

In no way is this research meant to discourage meaningful relationships between media and foreign
partners and investors, especially those from other democratic countries. Foreign partnerships are
often a prerequisite for reporting on stories which involve multiple jurisdictions and are proving
increasingly common in a globalized world. However, any countries who claim a democratic
commitment should inform and protect their publics from information manipulation from third
parties.

2020, https://rus.azattyk.org/a/30877392.html.

6 Institute of media pollcy, “Presidential form of government: Kyrgyzstan has lost its position in the ranking

in terms of democracy”, [[Tpe3naeHTCKas d)OpMa npasaeHus: Kblprbi3CTaH NOTepsil MO3ULUN B PENTUHIE

no ypOBHro ,CI,eMOIKpaTI/II/I] February, 2022 medla k /news/prezidentskaya-forma-pravleniya-kyr-
1

” Human Rights Watch, “Kyrgyzstan Events of 2021” 2021 tt s://www.hrw.org/world-report/2022
country-chapters/kyrgyzstan

11



B METHODOLOGY

With the above in mind, the author chose to use the Kyrgyz Republic as a case study in a 2-year
research project investigating the tactics, narratives, and effectiveness of PRC media engagement
in Central Asia. The main research question asks to what extent is the PRC effectively exploiting
the relatively free information space in the Kyrgyz Republic. The outcome of this research project
is intended to improve information transparency for populations living in the Kyrgyz Republic and
present an example of how a foreign actor can attempt to manipulate public information using the
example of the PRC. Additionally, the outcome of this research is intended to aid development by
identifying areas of vulnerability which allow for these manipulations and policies to take place,
thereby helping to protect the Kyrgyz media sector from foreign influence which undermines its
democratic commitment.

This is the first report in a series of three reports which share the above-mentioned objectives. The
main objective of Report One is to understand how the PRC influences the information spaces in
the Kyrgyz Republic, using direct and indirect tactics, to promote PRC-positive content. Report One
is expected to inform the later research stages concerning the content analysis of PRC-friendly
media and their effectiveness, which will be presented in Reports Two and Three respectively.
Information space is defined in this research as the various channels offering free and accessible
information to the public.

Instead of looking strictly at traditional media outlets, this research adopted a broad definition
of the information space, with the intention of capturing, as much as possible given the time and
resources available for the project, all platforms offering public information and those individuals
who play a role in information dissemination and the formation of public opinion. Engagement is
understood to occur ifa platform or anindividual whose content and/or professionis strongly related
to the PRC, regardless of whether such engagement is friendly or inconvenient in nature. While the
PRC constantly pursues influence building across several sectors in order to have instruments
in place to meet core national objectives, these influences are used differently depending on the
precise Chinese interests at the time.

In order to capture these changes, particularly in terms of the narratives inserted in local media,
this research looks at content which is of both friendly and inconvenient natures. Friendly content
is defined as that which highlights aspects of engagement which provide positive background
support to PRC policies in the local country and beyond. Typical of this is narratives such as the
PRC as an unconditional donor of aid and scholarship, domestic developmental success and
sharing of experiences, cultural similarities and historical relationship with the local country, and
so on. Keeping in mind that not all PRC inconvenient content is in its nature critical of the PRC nor
necessarily highlights the negative conduct of the PRC, the definition instead focuses on whether
or not the content is helpful to PRC policies. Thus, inconvenient content is defined as that which
highlights aspects of engagement which provide negative support for PRC policies in the local
country and beyond, such as content covering PRC human rights violations, problematic treatment
of foreign labour, environmental violations in foreign countries, voices of Chinese dissents, local
economic dependencies on the PRC, and so on.

These definitions facilitate better understanding of content which is of friendly or inconvenient
natures to the PRC. With this in mind, this research studied six categories of platforms offering
public information and individuals who play a role in information dissemination. They are:

> Kyrgyz state-owned and private traditional media such as newspapers, TV and radio;

> PRC-funded media entities operating in the Kyrgyz Republic;

» leading Kyrgyz social media influencers by sector, such as political, business, entertainment,
religion;



» citizen media such as Facebook groups;
> the TV and film industries;
» local universities offering journalism programs.

The research first began with the gathering of a list of the 154 active Kyrgyz state-owned and
private traditional media organisations; five active PRC-funded traditional media entities working
in the Kyrgyz Republic; 78 leading Kyrgyz social media influencers; 33 popular citizen media
groups; three Kyrgyz films which have a PRC-related story; and 15 local universities offering
journalism programs. Based on these lists, an open-source search was conducted in Russian,
Kyrgyz and Chinese languages for each of the Kyrgyz entities’ reported engagement with the PRC.
An additional open-sourced search was also conducted in Chinese language using the key words
“China Kyrgyzstan media cooperation” (H[E & /R & Hrigr AR 5 1F), “China Kyrgyzstan media” (
o [E] E R BT AEA), “China Kyrgyzstan journalist” (97[E & /R & Wi HEAIZ); and in the
Russian language using the same key words “China Kyrgyzstan media cooperation” (KuTtalicko-
Kbipreiackoe Meana coTpyaHuyecTso), “China Kyrgyzstan media” (Kutancko Keiprbi3ckon meama),
“China Kyrgyzstan journalist” (Kutaiicko Kbiprbi3CKUIA }KypPHANUCT).

This open-source process generated over 40 study subjects across the study categories which
have engaged the most with the PRC. This list of subjects and open-source evidence of their
engagement with the PRC were used to draft interview questions and identify individuals who were
involved with these engagements for the interview process. Between November 2021 and February
2022, in the Kyrgyz capital city of Bishkek, the southern largest city, Osh, and online, a total of 73
interviews were conducted with media experts, current and former employees of identified PRC-
friendly Kyrgyz media, PRC-funded media, local media NGOs, private media, current and former
administrators of identified citizen media, social media influencers, leaders in the film industry,
journalism educators and politicians who engaged with PRC topics in the public discourse (see
Appendix 1. List of Interviewees).

Project Scope and Limitations

The broad definition of information space used in this study was adopted in hopes of capturing as
much engagement as possible, regardless of whether the content of the platform and/or conduct
of the individual are friendly or inconvenient to the PRC. Given this breadth of definition, six months
were spent in the fact-finding process. The process relied mostly on open-source research and
the interviewing of selected respondents. Over 40 study subjects were identified based on the
degree of evidence pointing to their engagement with the PRC. Overall, the most engaged media
with the PRC are the traditional Kyrgyz media, with a total of 17 having received a form of donation
from PRC entities, having records of signing cooperation agreements with a PRC entity, frequently
disseminating exclusive PRC-friendly materials such as interviews with and op-eds from the Chinese
Ambassador, actively reporting on and accessing PRC commercial activities in the Kyrgyz Republic,
and/or attending media forums or sponsored visits and training in the PRC.

As part of the open-source research process, literature review it was found that there has been a
severe lack of research conducted on the media sector in the Kyrgyz Republic in general. As a result,
this research could not rely on previous evidence-based research in identifying pro-government or
opposition media. Furthermore, there is a dearth of researchers and experts who are aware of PRC
influence in the Kyrgyz media sector. In the absence of this expertise, this research necessitated
that the researchers learn about and identify such media outlets based upon how they report
on their own operations, on the ground knowledge, and preliminary observations. Two media
consultants were also involved in the research in order to bridge the gaps in knowledge.

Additionally, conducting research on social media to study citizen media and social media influencers
proved difficult due to the absence of an embedded search engine on Instagram, the most popular
platform in the Kyrgyz Republic. Systemic searches were more manageable on Facebook due to the

13



availability of third-party management and analysis tools such as Fanpage Karma, a tool used in
this research. Because of time constraints, this research did not cover other social media platforms
such as Twitter, TikTok or WeChat.

Overall, the least PRC-engaged media actors were local universities offering Journalism Programs.
None of these Journalism Departments have ever cooperated with PRC entities, and few of the
educators approached had any knowledge of PRC influence in the Kyrgyz media sector.

Good Vibes Only: PRC-promotional Content in Kyrgyz Media

The most convenient avenue of information influence is the active spread of PRC-friendly content
to promote positive views of the PRC in order to crowd out messages that are inconvenient to the
PRC. This research found three main characteristics of strategies employed by the PRC: 1) inserting
content within Kyrgyz media, 2) local presence of PRC media, and 3) engagement on social media.
This section discusses these tactics in-depth and how they are carried out. In general, there is a
cross-cutting and mutually supportive relationship between all these strategies. For example, local
presence of PRC media strengthens production capacity of locally tailored PRC-friendly materials,
especially when combined with direct access to local PRC entities and local elites through diplomatic
channels. Such content then enjoys better distribution enabled by strong relationships with local
media, who reprint them.

There are a total of 22 information platforms with high positive PRC engagement in the Kyrgyz
Republic (see Table 1). The most common indicator of highly positive engagement includes a
combination of receiving financial support from the PRC, signed cooperation agreements with PRC
entities, consistent attendance on sponsored visits to the PRC, inserted paid-for content from PRC
entities, and frequent dissemination of PRC-friendly materials.

Most of the Kyrgyz media which have engaged in a friendly manner with the PRC are state-owned,
amongst the oldest media providers in the country, and are the most well-known and popular
media.'® For example, Slovo Kyrgyzstana, Erkin-Too and Kyrgyz Tuusu have been in print since the
1920s, and KABAR and KTRK have been printing and broadcasting since 1930s. It is likely that
these state-owned media entities, which are locally observed to be a representative voice of the
government, opted for friendly presentation of and cooperation with the PRC in accordance with
state foreign policy towards the PRC, which is positive. At the same time, it is also likely that these
state-owned media entities were chosen as cooperative partners since they are also the most
popular sources of information which provide free and wide coverage in the Kyrgyz Republic.

8 Despite these similarities, there are small differences between these media corporations in terms of the extent to
which they are mouthpieces of the government. While further research is certainly needed, it has been observed
that KTRK remains the media entities which most actively promotes the voices and policies of the government. By
contrast, Vecherny Bishkek often promotes the views of the Russian government, as it is led by ethnic Russian edi-
tors working in the Kyrgyz Republic. Compared with KTRK, KABAR, despite being a state-owned media entity, often
reports tabloid-like gossip and accidents occurring in the country. The media entities also differ in terms of the
language used, with Erkin Too and Kyrgyz Tuusu published exclusively in Kyrgyz, and Vecherny Bishkek exclusively
in Russian, while others are published in a mix of both.



‘Jjpd-eAiueki|aeipaw-esiuien/80/6 L0z /speojdn/iusiuod-dm/6y solos//:sdly ‘6 10T ‘[BMHBUUERNTOW eTindLe|y] ‘ XIJ1ew dduan|jul BIP3,, ‘93INHISUT YI1easay yueijowo.ld

"awieJ} awiy palyadsun

‘g€ 99MaIAIDU] 0} Buipaoddy

JUWIYS'ES0S H608E6YCZET/THBLOT/E L LY /Wiy /woddbxn|is'ni//:dny ‘810z Yaquiadag Yaaiasqo MaN peoy N|IS ‘[Adorrowk AKdALHAHO

I9HE BHEMX I9rege AJOTHAH AHHALAQ HiallaLmeLLIeWEIaH eUTaW yeLiar-giq1diay] ‘31 dojaaap 01 sAem pue uoiletadood eipaw asauly)-zABiAY Jo a1els ualin), ‘erounyepin) leuod|oy)
/1eysA|sn-zes-031s-wayd-1apIAn-zel-uipo-aysyan|-ieyy-1Auuesbobouw /smau /6y ueqey//:sdny ‘£ 10 49qo1dQ ‘b

Jeqe)y| ‘[aremiaudA eed oLh Wah ‘a1aTmak eed HUTO amhAlf :YeLny NIaHHedI010H|] ¢, SaWI} paipuny e Jeay 0} Uey)} 82U0 93S 03 J9N3Q S,3] :_UlYD Pa1dde}}|NiAl,, ‘BASI|BWSEY URYZINN
WY NI-£L Y2 L Ly-Smau/Byuoymmm//:sdiy ‘g Log ‘idy ‘([Mney enTaw aodatulr tmwwe) ramodu seiny g] , HWwnS Si1apeaT eIpay UeISY ayl paisoy euly),, ‘byueqey

"abplig puet ‘Gg

99MB3IAIDIUT (JBAIBSQ PeOY YIS ‘Auedwod olpey pue uoisiA3|al buelfulX Yyiim ‘&, 99MaIAISIUT HaxysIg Ul enyulx YyHm luawaalbe uoietadood e sey yygy) ‘9€ 1amalalalul buipaoddy
WIY'BLLEEESEL L 2/61/50-G1L0T/PIOM/WODIBUBNYUIX MMM/ /:d1Y ‘G 1L OT

Re ‘[FT MW WEER IS B2 ED, Ryl susgam Aouaby smaN |euonen zABIAY syl uo payoune| si uwnjod ,eulyd Jo mopuip, s,Aousby smaN enyuix,, ‘enyuix
" /[91911423]93-u|w-Z-19eb11Sop-y410-eAl10} I pne-eAeuyd0ins

JEL/P0/L10Z/Bx) smauy//:sdny ‘£ 10g ‘14dy ‘[MauraLndeanaL HUW Z Lae1nLdoT Hd 10 smdointAe sBHhOLAD] ‘,SIOMBIA UOI|[IW ¢ SBYILaI Y10 40 dduadlpne Ajiep ayL,, ‘Ynysnyd eysly

|WIYS'Z682C6S5891L6/ L LLLOT/E LY LY/|WIY/Wwod abxn|is'n//:d1Y ‘£ LOZ U9qUIBAON 48AISSGO

M3N peoy Y|IS‘[BoLmkroTodu BeLny 1 eHeldelq1diay NND ATHIW 08123hNHTAdLOD] ‘,aNuUu0d ||IM eulyd pue ueiszABIAY Jo eipaw sy} usamiaq uoljesadoo),, ‘eaaljewln uodjoyd
'63/001 £z /150d/6%/dyd xapul /B3> mmm/ /:dny

‘6107 ‘Ael\ ‘[0TOOTWaNBQ I9HEHRLE 191eTHAD0LdO OHLO MHE ADAALODdOH «deued OJOJHAWK»] ‘,S8143UN0I OM} UBaM}ag uonesadood uayibualls weiboud eulyd 03 Asuanor, MY

B/ LGP E/3s0d/6) /63 M4Mmm/ /:5dNY ‘610Z Y9GWIBAON ‘[LOAALHAHO LUMLHEN HIGLeQAN divawe yeLiay] ‘,Jamod 214303]9 Sdo|aAsp eulyD MOH,, ‘MY

JWIYS L Z6E68L/€0-90/9 1 0Z/ub/Wod smaueulydo-mmm//:dny ‘9 Loz sunr ‘[\¥H(E

o EMEES e BAUEEAZE] ,S9141un0d 0M) 9y usamlaq uonetadood ay) pauadaap sey ,peoy pue 1jad,, 3yl JO UOISIA 8y :191iodal zABJAY,, ‘921A19S SMAN BUIYD
WY NI-£ 2 L L-Smau/Bydoymmm/ /:sdiy ‘g Loz ‘1dy ‘[Mney entaw aodamur tuwwe) ramodu aelmy g]  JWWNS siapea eIpaly UeISY 3y} paisoy euiyd,, ‘byeqey

|WIYS 26822658916/ L LLLOZ/E LY LY/IWY/Wwodabxnjisn//:d1Y ‘£ L 0T J9qUIBAON UBAISSqO

M3N peoy Y|IS ‘[BoimKroTodu seiny 1 eHeLdeld1dIay NI ATHRAW 08.19hMHTAALOD] ,anuiluod ||Im euly) pue uelszABiAy Jo eipaw ay3 usaamiaq uoilesadoo),, ‘eaaljew.tn uodjoy)
4-d0T%02C%=_ U} BOX|-WYIINNIIA~HBXQuUaAYIdJISMbHEYENXIN

164N L PIANLIEBDRI68WIIMIE9ISAIUZAMINGEZZOIWBZUTEMANSWAYAZIYEDXIYAUYDM | GAPIMOWODNSAIBOIEMMIIAAAAZY=[0] 4O~ ¢910ES 690VE9YS LD L /SIsod/AoxaqdAiey
‘W|1/Wo2°00ga2e)MMM//:sdlY ‘£ LOZ ‘Bunr ‘[Lahl0 BheHII9H BHHAARWOON BRHOI0Q deued MU HOJr0Q SHULaHAWEW OJHAWK] ‘ euly) 03 dii} anoge Jodad Jaiq v, ‘AoyaqdAiey wil

‘ple |eldueUly pue Jualu0d Joj-pied Jo uasul ayy buipnpoul ‘Auedwod oipey pue uoisiAs|aL Buelluix syl yum A|aso[d sa1edadood NY1N ‘£ 99malAIaul 0} Buipi0doy
4-d0C%002%=_ U} "BOX|-WYINNIIA~HBXQuaAYIdjISMbHEYaNX4N

16UA 1 PIANL1e8DOI68INIIMILI9SAIUZAMINGEZZOIWSZUTEMANGWAUAZIYEDXIJAUAM | SAIMOINODNSAIEOTEMMIIAAAAZY=[0]" U™ ¢9L0ESL690YE9YS 1O |/S150d/A0xagdAiey
‘Wi|1/Wwo2'00ga2e)MMM//:sd1Y ‘£ 10Z ‘Dunf ‘[Lahl0 BheHIIGH BHHALARWOON BRHOI0Q deued MU HOJLr0Q SHULAHAWEW OJHAW] ‘ euly) 03 dii} anoge Jodal Jaiq v, ‘AoyaqdAiey wi|l

Lz

9T

14

e

€C

[44

(o4

6}

uonngqusip jeuonenN juswabebuzy 9dA} eipa

s|eldaiew A|pusalij-I¥d dAISN|IXd zJ¥d 3y} 0} yzausawaaibe
2(6102) 0001 4O UOIlRUIWSSSIP Juanbaud 4zSHISUT S1SIA paJosuods uonetadoo) paumo-alels AvEWI
s|elialew A|pusliy-Qyd SAISN|IXd 1zJ¥d 01 ozdudwaalbe s Bulpuny
cz(£102) Ajlep uojjjiw g 40 uoneuIwassIp uanbaid 2zSHasUL S1ISIA paJosuods uoneladoo) SEINEREN! paumo-aie1s NI

21jgnday zAB1AYy ay3 ul yuswabebua aAansod-dud ybiy yum swaojjejd uonewaojul jo 3si ° L ajger



‘Jpd-eipawiulidE LOUMaIAIRIRPIYDAYD/3]1/peojdn /3auAwapede-3dso//:sdiy ‘91 0¢ ‘. BISY |BJ1USD Ul BIpSW ulld,, ‘Wed] SisAjeuy pue Buliayles ejeq eisy |eJjuad

‘awel) awly paioadsun

Jpd-eIpawiulIde | OUMBIASIRIRPLYDAYD/3]14/peo|dn/1au-Awapede-adso//:sdny ‘91 0T ‘,BISY |B43USD Ul BIPAW JUlid,, ‘Wea] sisAjeuy pue Buliayies eleq eisy |esuad

‘awel) awly paoadsun

JAAISQO PEOY Y|IS UMM ‘6E 99MIIAIDIUT H@Yysig ul enyuiX Yum saiesadood nnsny zABIAY ‘g Jamalnlalu] Buipioddy

‘Jpd-eIpawiuLIdE L OUMBIABIRIBP1Y DAY D /313 /peojdn /1auAwapede-adso//:sdiy ‘910 ‘. BISY |B41udd Ul BIpaw julld,, ‘wea] SsisAjeuy pue buliayies eyeq eisy |eJjuad

‘awel) awly papioadsun

886801 =d¢ /6y 0n0|s//:sdy

‘enyuIX YIM ‘9g aamalalalu] ‘Ajleq s,91doad Yyiim saietadood eurlszABuAY 0AO|S ‘9 9amalaialul 03 Bulpioddy
‘Jjpd-eAluek||aeipaw-esiiien/80/6 L0z /speojdn /iuaiuod-dm /6y solos//:sdiy ‘6 10T ‘[BMHBULUERNTOW eTidLR|N] ‘ XIJ1eW dduan|jul BIP3,, ‘93INHISUT Y2Ieasay yueijowold

‘awledy awil payoadsun

|WIY SI|IpiaAIpod T au YyeAalsianz 0~ Apjes lweze|61wAuUUSIAISqOS  URIZOUIS  6E28E/20p /B gAmmm//:sd1ly ‘6102 4990120 Maysig Autaydap ‘[9ouu

-nrdaglrol aH «xeaLddage» 0 19LHed MWRERL] MWIGHHIELQ0D HEENGHN)] ‘, pawlljuod uaaq Jou aAey ,Sal}dod4le,, 1noge s1oe4 :Saka uMmo Jno yyum buelfuiy,, ‘eaaljelaquel ueyzyy
“JU3lU0D S,J3Y30 Yydes Jo juiidal [eninw smojje yaiym Ajieq

s,9|doad pue enyuix Yum ,3oeJ3U0D SS3|pud ue,, skofua yaxysig Auiaydap 1eyl paJeys | | 99MalAIalu] Yejndipied Ul "Sallijua eipaw Jyd pue %a)ysig Aulayda) usaamiaq syuswaalbe
uo11e43d00d JO 3IUIISIXD SY)} PASSNISIP OS|e | | puB Z 93MIIAIIUT “3ysig Auiaydap yum juawaalbe uoliesadood e paubis sey ¥axysig ul enyulx ‘g€ aamalAIalul 03 Buipioddy
“|wy B3 uki9]9)-11S0uuUaqoso-AuRAzZRU-/ 26 L 705 /Z)

‘uoyez'Mmm//:sdny ‘0zoz ‘1snbny ‘zyuoyez ‘[eHelrdelqaldiay exHIadawaL MLDOHHAQ0I0 I9HRaERH] ‘ paweu uaaq aney uelszABiAy Jo 19yJew AL ayl Jo sainiead,, ‘uijeuny Jeklueq
"Wy eyuAua|a1-13souuaqoso-Aueazeu-/z6 L 705 /2)

‘uoez’Mmm//:sdny ‘0zoz ‘1snbny ‘zyuoyez ‘[eHeldelqldiay exHIGdawaL MLDOHHAQ0I0 IGHeaERH] ‘ paweu uaaq arey ueiszABiAy Jo 19yJew AL ay} Jo sainiead,, ‘uijeuny Jeklueq
*J¥d 9yl ul 4noy e Bupnp 1012a11p A1DD 3yl Yyum juswaalbe uoietadood

e paubis ¥113 ay) wouy uolebajap e ‘uonippe ul ‘'so00¢ Al4ea ayy aduls Auedwod olpey pue uoisiAgla)l buelfurx ayl yum pajesadood sey 173 ‘S| 93MaIAIIUT 0} Buipioddy
[WIYS' 190/8952590/01810Z/E L L ¥/ Iwiy/wodabxn|is'ni//:d1y[81 0z 49q01d0 “4aAIasqo

M3N peoy Y|IS ‘UHnLgAUIDd MoNDEIaLdIay Hd1T | U «aningeed aoHdALarAy a1Au viagoxwram»] ‘o1qnday zABJAY ayl Jo MY1D pue Jusawdo|araq |e4nynd "peoy YIS, ‘Uenj anx
4-d0T7%0DIC%= U} 'BOX|-WYIINIIA NBXQUAAYIJISMbHEYENXAN

16YA | PIANLIEBDIIESNIIMILI9SAJUZAMINGECZOIWBZUTYMINGWAUAZIOYEDXIJAUdM | GAYZIMOINODNSAIBOFEMMIIAAAZY=[0] WO~ ¢91L0ESL69077E9YS L0 L/sIs0d/AoxaqdAiey
‘Wi|1/wo2'00gade) MMM/ /:sd1Y, ‘£ 10T ‘unf ‘[L9hl0 BheHII9H BHHALARWOOH BhHOI0Q deLed MU HO1r0g aHMLaNaLWeIW OJHAWK] ‘ euly) 03 diuy Inoqe Jodal Jaiq v, ‘AoxyaqdAiey wi|l

oy

6€

8€

LE

9€

S€

Ve

€€

43

o€

6C

8¢

s|elalew A|pualy-Jdd aAIsn|oxa
o»(9102) 00001 40 uoneujwassip uanbaig paumo-slels 001-uiji3
geludwaaibe
e (9102) 00002 uonesadoo) paumo-21e}S | nsnnp-zABiAy
s|eldalew A|puallj-J¥yd dAISN|IXd 9eJdd 01 seludwaalibe euelszAbiy
,£(9102) 00002 J0 uoneulwassip juanbal4 S)ISIA palosuods uonetadoo) paumo-a1e1s oAO|S
s|ela1ew A|pusalij-Jyd aAISN|OXa ceJ¥d 01 zeJudwaaibe yavysig
+(6102) 0000+ uLId ‘00052 99M 4O UOIleUIWSSSIP Juanbaud S1SIA paJosuods uonesadoo) 91eAlLld Kuaayoop
s|elalew A|puaLiy-Jdd aAISN|IXa cJuswaaibe
40 uoneulwassIp Juanbai4 uonetadoo) paumo-a1e1s Al epilwelid
s|elalew A|pualiy-Dyd dAISN|IXd szduawaalbe szBuipuny
oe(7102) Ajlep uoljiw 61" JO uoneuIwassIp Juanbai4 S149sul uonetadoo) SEINEREN] paumo-a1e1s RIRE|




WY NI-£L YT L LY-Smau/Byuoymmm//isdiy ‘g Lo ‘udy ‘([Mney enTaw godaulr tmwwe) ramodu seiny g] , HWwWnS S1apeaT eIpay UeISY ayl paisoy euly,, ‘byueqey

‘Auedwod oipey pue uoisiAg|a) BuelfulX yim saiesadood AL 19Walady 1yl paleys 0s|e G 9amalAIdlu] "d1jgnday zABJAY ayl ul D¥d ay3 ul apew sweuaboud
SM3U p|1OM }SBIPR0Jgal 03 ALDD YIM Juawaalbe uoljetadood e paubis pue £ |0z Ul JWWNS BIpaW e 10} D¥d dY3} PAMSIA AL }9Wa4ay wo.j uoiebajap e ‘g aamalaiaiul 01 Buiploddy

XJo0p-aqzxae/z 1L /L0/L10Z/¥9q4eue/eipaw /6y A0b oojieys//:sdny ‘£ 102 ‘aunf ‘([ XBUHETEN-1aHAaLHM 8 nnn

-eHnrgAu eaedu 1 nmnewdodHn nogoddew a137add UTemorL NOHLBhaU ‘UHaWada oloHdME anHaraeLd0Tadu ee 19Lerlo XBnaowdA xmlAdr n adaweed o BMHaTag)] ‘, suonedijgnd
autjuo ul ysiqnd 03 3ybis ayy pue eipaw ay3 jo adeds julid ‘swiiiie Jo uoisiroad ayy 4oj JuswAed JO SUOIIPUOD JSYI0 PUe JUNOWE 3y} UO UOIIBWIO4U],, ‘UOISSIWWOY |BJ0123]|T |edlud)
‘awel) awly paiioadsun

WY NI-L Y2 L LY-Smau/Byuoymmm//:isdiy ‘g Lo ‘udy ‘([uney enTaw gaodamulr tmwwe) ramodu seiny g] , HWwWnS S1apeaT eIpay UeISY 3y} paisoy eulyd,, ‘byueqey

102 Ul Ddd 3yl 03 USIA |e1d1o ue Bulnp paubis sem juawaalbe uoesadood e ‘7| 8amalaiaiu] 03 Buipiodoy

‘e /ssauisng/na /by waojurmmm//:d1iy ‘2 10g ‘[i0L08W 908D UBHE NI MIHMLKUA] ‘.jdde|d JnoA mouy :sbuijed eipaj,, ‘B wJiojul

Jpd 9L QZoIpeYS L OUMBIASIRIRP1YDAYD/3l/peojdn/1auAwapede-33so//:sdny ‘9L 0¢ ‘. BISY |eJlud) ul olpey,, ‘wea] SisAjeuy pue buliayles eljeq eisy |eJjua)d
‘pey/ssauisng/na /By waojurmmm//:diy ‘2 10¢ ‘[ioLdaw 908D UBHE (WD UIHMLKUAC] ‘.jdde|d JnoA mouy :sbuijed eipaj,, ‘B wiojul

(WS EVEBLLYTICTT L /60020C/E L LY/ |WIY/WoddBXN|Is NI //:d1y ‘020¢ 4aquaidas UaalasqQ MaN peoy |IS ‘[aHeLd

-€191d19Y g BUNAPHOY ELALNLOH|| eWWedlodu BREOH — BHIGEB 010MIUELUH MHOAA] ‘, uelszABIAY ul 91n}1IsuT snidnjuo) ay3 jo weaboud mau e s| suossa| abenbue| asauly),, ‘ulx usyd
‘Jjpd-eAluek|aeipaw-esiiien/80/6 L0z /speojdn/uaiuod-dm/by solos//:sdny ‘6102 ‘[BUHBMIEENTOW eNindLe|A ] ‘ XIJ3eW 3duan|jul BIPSA,, ‘9INHISUT Yd4e3SaY Jurlowoid

“/lwy’ L-1seyd-oboysfelny

-pjodn-low-/96/€ L /AMunwwod /na/aayaie /by vz //:sdiy  ‘zrog “4aquandas ‘B vz ‘[(1L 91den) oloHomermy uxodA no] ‘. (Liied) sassed asaulyd AW, ‘eA0yoI09 epyzapen
/1wy

‘[eny-uipodsob-AA-01-0%9/ € | /AMunwwod /na /aalyde /b6 vz //:sd1y‘ Lzog “aqwaidas ‘By vz ‘[¢ueiny HUTOLDOL ‘19g O1H] ‘. éeulyd U ‘oA ase oym, ‘eA0yoJ09 epyzapen
‘Jpd-eAluek|Aeipaw-esiiien/80/6 L0Z/speojdn /iuaiuod-dm/by solos//:sdny ‘6102 ‘[BUHBMIEENTOW eNindLe| ] ‘ XIJ1eW 3duan|jul BIPaA,, ‘9INHISUT UYdJeaSay Juelowold

‘awel) awly paioadsun

‘Jjpd-eAluek|aeipaw-esiiien/80/6 L0z /speojdn/uaiuod-dm/by solos//:sdny ‘6102 ‘[BUHBMIEEUTOW enindLel ] ‘ XIJ3ewWw 3duanjjul BIPSA,, ‘9INHISUT Y24eaSay Juelowold

‘awel) awiy paiioadsun

€S

[4°]

0S

67

14

Ly

o

St

144

(24

[a4

esJdd 03 zsludwaalbe
S}ISIA paJosuods uonesadoo) 21eAlld AL JDWald)
0sJdd 0} syIUdWaaIbe
1s(£102) uoliw 62 S)SIA palosuods uonetadoo) PaUMO-21e}S AL YewAjua
nsoipey
sr(2102) AP12am LEL'9SY SMasul paumMo-231e1s zAB1AY
+(9102) Allep 000°LPT SJasUT SRS | GLRZ TR
on(2T102) ARaM 6LP'E L9 SMasuI 9leAlid | W4 [eAA) Ul
svSHIsUI deAlld AL jeues
cyJdd 01
»(6102) Ajy3uow uoljiw 6°¢ SisiA palosuods a1eAld bx've
1¥0dd 0}
2»(6102) 000G | oM S1SIA paJosuods a1eAld ssatdpY




‘GE 9OMIINIDIT o
"1SBJOPR0.QaJ DAISN|IXd 3344 104 ALDD YUM juswaalbe uojjesadood e paubis sey AL uo|oq ‘£z Jamalalaqul Buiploddy ¢
XS|X'€EZ9 L1 10812 1Z08102/208 0T /Swy/ud'rob wodjowrsabewl//:dny ‘[ H BT BN I EECRY)
ZOEEE58102-£102] «S103[04d A8) pue saslidiaug Asy 1odx3 |einynd |euoiieN jo anbojeled 810Z-L 10T, ‘BUlYD Jo d1|qnday s,9]doad 8y} J0 WSIINOL pue ain}jnd Jo AJISIUlly
_ 'SIX'G9G L0V 1 £282981509 L0ZOM/T 10202/Z3Ad /|wbxxyz/ud'Aob-1owybmz//:dny
|WIY'9ZS8 6 902 H0Z023/T 1020Z /23K /|wxbxxyz/ud'A0b1owybmz//:dny ‘[3EH BT BN ELRY
ZOEZEEF59102-5 102] (S103[0ud Aoy pue sas|idisiug Ay 10dx3 [eanyn) [euonen jo anbojeied 910¢-S+0¢Z, ‘Bulyd o di|gnday s,9|doad ay3 JO WSIINOL pue ainynd 4O AISIUIN o
Jpd'ni”jeleTVIQIIW UuoNeIUSSaId” AIVSN J039A-IN/L0/ L LOZ/speojdn/juaiuod-dm/Byeipawrmmm//:dny
‘11oz ‘[(110Z) widoinmAe enraw BMLBMALUD0E M BUHBTSEOU anHea0TaLwddn aogogeq] ‘(L L 0Z) @aualpne eipaw jo uolldadiad pue JnoiAeyaq ayjy uo youeasad diseq,, Y0JIA-W o
WY NI-£ P2 L L-SMau /B uoymmm/ /:sdny ‘81L0¢ ‘|14dy ‘([umney enTaw aodarn Ltmwwe) ramodu seiny g] ‘ JWWNS S1apea eIpajy UBISY ay} paisoy euiy),, ‘byueqey ¢

s|eldaiew A|pusall) D¥d IAISN|IX juswaalbe gsBulpuny
4O UOIlRUIWSSSIP Juanbaud uonetadoo) SETYEREN! Jdd abpuig pueq
s|elialew A|pualiy-Jdd aAISN[IXd juawaalbe ,sbuipuny
40 uoneulwassIp Juanbai4 uonesadoo) paAiaday 9sJ¥d Al uojog
s|elalew A|pualj-Jyd aAISn|oxa 14asul J¥dd 01 jJuawaalbe J19AI3sq0
JO uoneulwassip juanbai4 031-pled S}ISIA paJosuods uoneladoo) Jdd peoy j|Is
s|elialew A|pualiy-Jdd SAISN|IXd jJuswaalbe
J0 uoneuIwassIp juanbaud uoneladoo) Jdd enyuix
»sJdd 01
ss(L102) APj@am 9zZZ'06 | SSIA pasosuods 9leAlld | olpey zew|y




Inserting Content via Tours

Examining the 18 Kyrgyz media organisations which have high engagement with the PRC when
compared to other local medias, PRC-friendly content is sustained and incorporated directly via
sponsored trips and specific training programs in the PRC, and/or agreed and paid-for inserts from
PRC media. It is inserted indirectly through ties with the PRC Embassy in Bishkek and membership
in PRC media groups. Most of these activities started in the early 2000s after the first group of
Kyrgyz journalists was invited to a media forum in 1996, with the first PRC-friendly propaganda
program airing in the Kyrgyz Republic in 2004.

Based upon publicly available records and the interviews conducted, at least 40 trips and training
programs have been documented (see Table 2). In the course of this research, 24 conversations
with local journalists who participated in these visiting trips and specific training sessions in the
PRC were conducted.>® According to these local journalists, they received invitations from a variety
of local PRC entities, such as the Embassy (Communication Department), Confucius Institutes and
the Shanghai Cooperation Organization.®® It is likely that these are the local PRC entities responsible
for on the ground management of programs centrally planned and managed by the PRC Ministry of
Foreign Affairs, State Council Information Office, Ministry of Commerce and the Public Diplomacy
Association (See Table 2). Amongst the journalists who went on such trips to the PRC, those who
held senior management positions shared that the PRC Embassy usually first sent invitations to
selected media organisations and asked for a list of recommended journalists for the trips. It can
also be observed that those media entities who are frequently invited to the PRC are those who
already have other positive engagements with PRC entities.

Table 2. List of Tours and Trainings attended by Kyrgyz Media Entities in
the PRC.

Type Kyrgyz Media Date PRC Partner
China Tour Silk Road Observer®' January 2020

Xinjiang Tour KTRK®2 December 2019

Xinjiang Tour KTRK®3 November 2019

Xinjiang Tour Vecherny Bishkek® October 2019

Training State Media Service® September 2019

Training KTRK?®® September 2019

Training ELTR®” September 2019

Xinjiang Tour Slovo Kyrgyzstana®® July 2019

% Interviewees 1, 3,4,5,6,8,9, 10,12, 13, 14,16, 17, 29, 35, 36, 37, 39, 40, 46, 47, 50, 52, 70.
€ Interviewees 1, 3,4,5,6, 8,9, 10, 13, 29, 37, 50.

61 Sergey Ivanov, “From Bishkek to Zhuhai”, [OT Buwkeka ao Ykyxas], Silk Road New Observer, January, 2020, http://
ru.siluxgc.com/html/R1653/202001/567196550187838486.shtml.

62 Interviewee 9.

6 KTRK, “How China develops electric power”, [KbiTait an1eKTp Kyb6aTblH KaHTUMN OHYKTypoT], November, 2019, https://
www.ktrk.kg/kg/post/34514/kg.

6 Aizhan Mambetalieva, “Xinjiang with our own eyes: Facts about “atrocities” have not been confirmed”, [CuHbL35H
cobcTBEHHbIMY MasaMu: GakTbl 0 «3BepCcTBax» He noareepanance], Vecherny Bishkek, October, 2019, https://www.
vb.kg/doc/382394_sinczian_sobstvennymi_glazami:_fakty_o_zverstvah_ne_podtverdilis.html.

6 Interviewee 10.
6  Interviewee 10.
67 Interviewee 10.
6%  Slovo.kg, ttps://slovo.kg/?p=108988.

19



Media Forum Vecherny Bishkek® 2019

China Tour Slovo Kyrgyzstana”® 2019

China Tour Silk Road Observer 2019

China Tour State Media Service? 2019

China Tour Government Press’® 2019

China Tour ELTR" 2019

China Tour KTRK?”® 2019

Training Unknown journalist™® Septemebr 2018 Ministry of Commerce

Training Ala-Too 24 (KTRK)”? August 2018 Ministry of Commerce

Training Akipress’® July 2018 State Council Information Office
Xinjiang Tour Akipress” July 2018 State Council Information Office
Xinjiang Tour Akipress®® April 2018

Training Unknown journalist® April 2018 E:Lr(])?:iationpumic Diplomacy
Training Dolon TV#2 2018

Media Forum Keremet TV®3 2018

China Tour KABAR® October 2017 State Council Information Office
Media Forum Keremet TV& 2017

Xinjiang Tour KTRK?®8 June 2016 State Council Information Office

69

70

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

84

85

86

Interviewee 11.
Interviewee 6.

Interviewee 39.
Interviewee 10.
Interviewee 10.
Interviewee 10.
Interviewee 10.

China Foreign Languages Publishing Administration, “Completion of the seminar for the heads of the International
Department of the SCO National Key Media” [ - AR ERE ~EHAERIREAFMENZL], September 2018, http://
www.cipg.org.cn/m/2018-09/30/content_40808271.html.

Interviewee 7.

Xinhua, “Silk Road Economic Belt Countries' Media Representatives Gather in Beijing for Study and Exchange”
[£4492 AT HIEFEREAREASTRI TR ERIM], July 2018, http://m.xinhuanet.com/culture/2018-
07/28/c_1123188640.htm.

Xing'zian Daily, “Seminar for media leaders from countries related to the Silk Road Economic Belt opens” [£4822 i&
ééiu%*?ﬁéé%ﬁi%ﬁ%/\ﬁﬂﬂgﬂiﬁﬂﬂ, July 2018, http://news.ts.cn/system/2018/07/22/035305225.shtml.
Information Office, State Council of the People’s Republic of China, “Media people from 18 countries entered Xinjiang
to taste the achievements of the "Belt and Road" construction” [18ERAALEHIEERMK "—F—IR" EIRAR], July
2018, http://www.scio.gov.cn/31773/35507/35510/35524/Document/1634687/1634687.htm.

People’s Daily, “Perceive the vivid and real China” [[BFI4EELAIFE], July 2018, http://news.sina.com.cn/c/2018-
07-28/doc-ihfxsxzf6503306.shtml

https://slovo.kg/?p=108988.

People’s Daily, “Journalists from SCO countries come to China for training” [_L8&{FRLNERICERELZ], April
2018, http://world.people.com.cn/n1/2018/0404/c1002-29906180.html.

Interviewee 49.

Interviewee 5.

Nurzhan Kasmalieva, “Multifaceted China: It’s better to see once than to hear a hundred times”, [MHororpaH-
Hbll KuTali: Jlyywe oavH pas yBUAETb, YeM CTO pa3 ycablwats], Kabar.kg, October, 2017,https://kabar.kg/news/
mnogogrannyi-kitai-luchshe-odin-raz-uvidet-chem-sto-raz-uslyshat/

Cholponai Turdakunova, “Current state of Kyrgyz-Chinese media cooperation and ways to develop it”, [Kbiprbi3-Kbi-
Tall MeAMa Kbi3MaTTaWTbIrbiH BYryHRY KyHAOry abanbl *aHa aHbl OHYKTypyy xongopy], Silk Road New Observer,
December, 2018, http://ru.siluxgc.com/html/R1413/201812/23224938091505_3.shtml.

Interviewee 18.

China News Service, “Kyrgyz reporter: The vision of the "Belt and Road" has deepened the cooperation between

the two countries” [H/REFHMCE: "—w— I8 BEEEMESIEEINRA] June 2016, http://www.chinanews.com/
gn/2016/06-03/7893921.shtml.




21

Training Unknown journalist®’ June 2015 Ministry of Commerce

Training KABAR®® 2015

China Tour Silk Road Observer®® 2015

China Tour Akipress®® 2015

China Tour Yntymak TV®! 2014

China Tour Osh Tv*2 2014

China Tour Osh Pirim®3 2014

China Tour Akipress® 2014

Training KTRK % 2014

Xinjiang Tour 24.kg®® September 2012 State Council Information Office
Training Unknown journalist®? July 2012 State Council Information Office
Training Unknown journalist®® May 2012 State Council Information Office
Training KABAR®® 2011

Media Forum KABAR'0 2008

Training KTRK1°1 2008

Media Forum Vecherny Bishkek? 2007

Training KTRK103 2005

China Tour KTRK104 1996

China Tour Vecherny Bishkek'® 1996

China Tour Slovo Kyrgyzstana'® 1996

Depending on the organiser, these visiting trips are either general trips or tailored for the Kyrgyz
audience. General trips are usually conducted in the Central and Eastern regions of the PRC and
consist of visits to teahouses, museums and companies to showcase Chinese culture, history and
economic growth. The tailored trips on the other hand are focused on showcasing peaceful ethnic

87

88

89

90

91

92

93

94

95

96

97

98

99

100

101

102

103

104

105

106

Xinhua, “Seminar for Economic and Trade Journalists from ASEAN Countries Held in Nanning” [FREEEZRZRICEHE
YHERT A7, June 2016, http://world.people.com.cn/n/2015/0602/c157278-27092753.html.

Interviewee 36.
Interviewee 37.
Interviewee 16.
Interviewee 14.
Interviewee 14, 13.
Interviewee 14.
Interviewee 14.
Interviewee 8.

Nadezhda Gorohova, “Who are you, Mr. China?”, [KTo Bbl, rocnoauH Kutain?], 24.kg, September, 2021, https://24.
kg/archive/ru/community/137640-kto-vy-gospodin-kitaj.html/.

Nadezhda Gorohova, “My Chinese classes (part1)”, [Mon ypoku kutaiickoro (yactb 1)], 24.kg, September, 2012,
https://24.kg/archive/ru/community/137967-moi-uroki-kitajskogo-chast-1.html/

Global Times, “Deputy Director Wang Guoging meets with the trainees of news media from neighboring
countries in Xinjiang” [EEKBIFESIFEEEBERFEEAFMESZR], July 2012, https://china.huangiu.com/
article/9CaKrnJw455.

Svetlana Moiseeva, “Journalists of Kyrgyzstan will go to China for advanced training”, [MypHanucTbl KbiprbicTa-
Ha oTnpaBnsTcs B KuTail ans noBbiweHust KBanudukaumm], Vecherny Bishkek, May, 2012, https://www.vb.kg/
doc/188279_jyrnalisty_kyrgyzstana_otpraviatsia_v_kitay_dlia_povysheniia_kvalifikacii.html.

Interviewee 36.
Interviewee 5.
Interviewee 8.
Interviewee 52.
Interviewee 8.
Interviewee 29.
Interviewee 29.
Interviewee 29.



harmony in Xinjiang and the good quality of the lives of Muslims in the PRC. Some Interviewees
recalled the following experiences:

> Interviewee 16, “Every time we went to each city, we were met by Muslims who practiced
Islam, they tried to show us the many ways that Muslims are living in good condition and
have opportunities to thrive in China:”

> Interviewee 36, “They took us to a Kazakh village, we heard in Xinjiang the Muslim people
are suppressed, but we saw them living in freedom and having a quiet life, the villagers
told us they thank the Chinese government. In each of Kazakh house there is a photo of
Xi Jinping hanging on the wall, just like in Kyrgyzstan when we used to hang Lenin’s photo
during the USSR.”

At least 10 local journalists reported awareness of these tours as propaganda efforts to showcase,
one-sidedly, the best aspects of the PRC. Despite this soberness, they also explained that they
were impressed nonetheless by what they were shown.%”

In general, local journalists were not paid additionally by the Chinese side to attend these trips.
This is compared to the specific training programs, which are usually longer in duration. According
to Interviewee 37, who attended a one-month training program in Xinjiang, each trainee received
a stiped totalling 20,000 Kyrgyz som (roughly $240). As recalled by Interviewee 37, the training
was conducted by representatives of the China News Service and included political subjects such
as the political and economic situation of the PRC in the world. Beyond topics about the PRC,
trainings also covered journalistic norms and skills. As recalled by Interviewee 36 and 70, the
training program included sessions on the expected behaviour of journalists during conflicts and
protests, speech techniques, technical distribution development, and equipment. This is unlike
visiting trips which usually focus on providing an introduction to Chinese culture and history.

As a rule, local journalists were not obligated by the PRC to write about their experiences while
visiting. However, Interviewee 4 explained that, upon delivering their recommendations to the
Chinese for who should receive invitations, the local media management itself expects their staff
to publish content during and/or after the trip. For the local journalists as well, according to
Interviewees 2, 7 and 16, these all expenses paid trips to the PRC are appealing experiences as they
provide unique opportunities to cover new materials which would be otherwise impossible due to
resource-scarcity in the Kyrgyz media sector. In some cases, as recalled by Interviewee 8, the tours
programmed in time for creative writing and participants were provided with cameras, operators,
editing tables and more to create materials. As recalled by Interviewee 18, some sessions of the
trip were designated for content brainstorming and the sharing of ideas to make content about
bilateral affairs interesting. Despite the absence of a strict condition to publish materials from trips
to the PRC, it can be observed that most Kyrgyz journalists who participated in these visiting trips
and specific trainings published on materials learned from the PRC instructors during or after their
trips. Most commonly, Kyrgyz journalists published diary-style impressions of the PRC, such as
those covering visits to factories.

Inserting Content via Reprint

Another direct way of inserting content is through cooperation agreements that have Kyrgyz
media organisations reprint PRC produced content. At least 9 Kyrgyz media entities have signed
cooperation agreements with PRC entities (see Table 1). These cooperation agreements date back
tothe early 2000s. The scope of these agreements varies, from allowing Kyrgyz media organisations
to freely reprinting published content as they see fit, committing to regularly publishing PRC-made

107 Interviewees 1, 2,4,6, 7,10, 13, 14 16, 17.



domestic and world news, jointly producing specific content, including specific paid-for content in
their reporting, and more. While not all of these agreements are transparent about obligations from
the Kyrgyz side, it can be observed that, unlike those who have not maintained such agreements,
those Kyrgyz media organisations who have signed cooperative agreements with PRC entities tend
to frequently publish PRC-friendly content, promote various success stories on the economy and
cultural preservation, and routinely publish interviews with and/or opinion articles by the PRC
Ambassador in Bishkek.

According to the few publicly available records about these cooperation agreements, KTRK is
amongst the leading local media organisations to have consistently received PRC funding to insert
PRC made programs. The oldest paid-for inserted content, and that preliminarily observed to be
most successful so far, is the Jungogo Sapar (*yHroro canap) program, which directly translates
into “Journey to China.” The Jungogo Sapar show has been broadcast daily on KTRK’s leading
channel, ranging in length from 30 to 45 minutes since 2004.'% Jungogo Sapar is a program
focused on the latest news, and the cultural and commercial development of Xinjiang. It is produced
by ethnic Kyrgyz from Xinjiang who work for the Xinjiang Television and Radio company. Based on
preliminary observations, the show presents a significant divide between Han Chinese and ethnic
minorities, in that Han Chinese are always the face of commercial and political developments in
Xinjiang, whereas ethnic minorities are portrayed to be experts in preserving cultural practices
such as wool making, woodcraft and so on. The show serves to create a significant sentiment
that Xinjiang is populated and led by Han Chinese, a narrative that the Chinese Communist Party
sought to create to reverse Soviet memories of the PRC in the Kyrgyz Republic. A similar program,
Kitai Terezesi (OKkHO B KuTai) has been broadcast on Birinchi radio and Kyrgyz radiosu, as well as
Jaidarman (Marigapman) on the Min Kiyal FM radio.

According to Interviewee 20, a former senior management official at KTRK who was part of
negotiations with the PRC side in the early 2000s, “Jungogo Sapar is made in China especially for
Central Asian countries, with different editorial offices for Kazakhs, Kyrgyz and so on, the show is
available both as a TV program and radio show, and employs about 20 to 40 people at the time
[in the PRC]". Interviewee 20 added that the Kyrgyz side in the early years agreed to broadcast
Jungogo Sapar out of commercial need. The funds obtained by the Kyrgyz side were much needed
financial support for increasing salaries and buying equipment to sustain production at a time when
the state media sector was fragile and underfunded after independence from the Soviet Union.
Likewise, ELTR, has also enjoyed on-and-off cooperation agreements for the broadcast of Jungogo
Sapar since the early 2000s. An ELTR senior management official, Interviewee 15, recalled that the
Chinese funding came at a crucial time when the company was struggling to pay salaries and cover
the pension fund for its employees.

The price for inserting content varies depending on the type and format. According to the former
Director of KTRK in a Facebook post, the media organisation received $700,000 in funding from the
PRC between 2017 to 2020 for broadcasting Jungogo Sapar daily, as well as the analogue version
on its radio station.’® According to Interviewee 20, a former senior management official at KTRK
who was also aware of the deal, the Chinese funding equated to one third of the media’s annual
budget in the 2000s. Since then, KTRK’s budget has expanded. In 2021, the General Director
reported its annual budget to be $4 million."® Another Interviewee who worked for ELTR, another
state-owned media organisation which also broadcasts Jungogo Sapar, had reviewed a contract
under which the PRC side paid 12 to 15 million Kyrgyz som (roughly $140,000 to $180,000) per

108 While some interviewees reported having seen the show on KTRK even before 2004, open-source infor-
mation described the cooperation agreement on Jungogo Sapar to have started in 2004.

105 Tlim Karypbekov, “A brief report about trip to China”, [*yHro mamneketuHe 60aroH 1w canap 600HYa KOOMUYyKKa
KbiCKaua OTuéT], June, 2017, https://www.facebook.com/ilim.karypbekov/posts/10154634069153016?_ cft
[0]=AZVVVPrrWW3EoaiYSNgOMowi4v51WPhYfcxq3hcZphYm5KKW4Lnz8mCoZ23BMWp2nfpS66atWtiM891eQ8at-
7Nytd1VRgLUFxuBA8HqwSIfpcRvBnOxgK VIeukrcRM-IXo& tn =%2C0%?2CP-R.

0 Aida Zhumashova, “OTRK receives 371 million soms from the state budget annually”, [ExxeroaHo OTPK nonyuyaet
371 MUANMOH COMOB M3 pecnybankaHckoro 6ioaxeta], September, 2021, https://24.kg/vlast/206415_ejegodno
otrk_poluchaet 371_million_somov_izrespublikanskogo_byudjeta /.

23



year to the organisation between the early 2000s and 2018 to broadcast Jungogo Sapar twice a
day, five times a week, for one hour each time."""

Apart from Jungogo Sapar, Kyrgyz media organisations also receive pay-to-publish articles. Some
Kyrgyz media entities, such as KABAR and Vecherny Bishkek, have at various times hosted an
entire section called “China Window” or “A Lens into the Middle Kingdom” on their websites and
in printed newspapers.''?2 The PRC entities who create and manage content inserts are PRC media
organisations who have a degree of presence in the Kyrgyz Republic, such as Xinhua, the Silk Road
Observer, Dolon TV, Land Bridge, Xinjiang Television, CCTV, CTTN, and the People’s Daily. According
to several interviews with former and current local employees of these PRC media entities, it is
regular practice that Kyrgyz media organisations receive funding to publish certain articles written
by the PRC media.''® Interviewees added that one page of inserted content in a state newspaper
costs about 25,000 Kyrgyz som (roughly $300), observing that the most popular state-owned
newspapers in the Kyrgyz Republic publish at least 2-3 pages per month. These interviewees
shared that the Kyrgyz side are not allowed by agreement to edit such paid-for inserted content.

While some articles are reprints of translated official statements and news, which include citations
of the PRC media who authored the article, others are specific articles about aspects of Kyrgyz-
Chinese relations that are written by PRC media organisations based in the Kyrgyz Republic.
Audiences are able to distinguish paid for articles from regular content if citation of the PRC
media is mentioned, or in some cases, when Chinese editor’s lack of local knowledge resulted in
unfashionable content and vocabulary compared with that used in today’s post-Soviet Russian
and Kyrgyz. For example, the entire Jungogo Sapar show is presented in pre-Sovietised Kyrgyz
language with a mix of Chinese vocabulary, including some old-fashion vocabulary which is no
longer used by the Kyrgyz population in the Kyrgyz Republic. The audience is thus immediately able
to tell that this is a show produced by ethnic Kyrgyz in the PRC. While some find this fascinating
as a way to learn pre-Soviet Kyrgyz, especially among some of the population who rejects Russian
influence, most find the unfamiliar vocabulary irritating and too attention-demanding to follow.

Inserting Content & the Role of PRC Entities

The PRC Embassy in the Kyrgyz Republic is the most important actor in planning and coordinating
PRC-friendly content. Firstly, the Embassy provides direct and indirect support to some Kyrgyz
media organisations. According to Interviewees 3, 4 and 6, the PRC Embassy provides various
funding and technical support opportunities, such as paying for printing services or gifting
computers, printers and air conditioners. According to Interviewees 3 and 4, the PRC Embassy
acts as a mediator, initiating, connecting and facilitating cooperation between the Kyrgyz media
and PRC media. According to Interviewee 9, local staff at CCTV work from offices within the PRC
Embassy. Interviewee 4 explicitly referred to the Embassy as a client, noted “The Chinese Embassy
is our client, they initiated the translation of Chinese TV programs into Kyrgyz language.”

The Embassy hosts several annual events, as well as pre-departure and post-trip receptions
for those local journalists who attend general tours and training programs in the PRC.""* Less
formally, Interviewee 17, shared that a verbal agreement was reached with the Consulate in Osh to
exchange free trips to the PRC in exchange for broadcasting PRC programs. Five local journalists
indicated that they enjoy free consultations with the press office of the PRC embassy if they are

11 Interviewee 12.

112 Interviewees 2, 5, 11.
China News Service, “Interview with the President of Kyrgyzstan National News Agency: Covering China and con-
necting the two peoples” [IFSEZERTIK: REFE ILHREROEE], July 2017, https://news.sina.cn/2017-07-
21 /detail-ifyihrwk1711688.d.html?from=wap.

13 Interviewees 6, 20, 28, 37, 42.

14 Interviewees 13, 14, 16.




writing anything about China and its policy."'> However, it is likely that only those who write PRC-
friendly materials enjoy these privileges. According to Interviewee 8, “Only the best journalists
who cover China well,” according to judgement of the PRC, are frequently invited to events hosted
at the PRC Embassy. The Embassy also started a prize competition for China-Kyrgyzstan friendly
reporting ("1 & AU #TIEIX) in 2014. According to Interviewee 8, who has close knowledge of
this competition, one Kyrgyz journalist who won this prize in 2014 received a promotion at a
popular newspaper soon after, a special role dedicated to editorial work concerning PRC affairs.''¢

The Embassy’s outreach efforts in the Kyrgyz media sector have one clear purpose. According to
Interviewees 3, 4 and 5, the PRC Embassy is concerned with how local medias report on Xinjiang
and has reached out several times offering “accurate information.” As recalled by Interviewee 4,
“The Chinese side asked us not to write about it, they said there are no issues in Xinjiang.” In one
extreme case shared by Interviewee 3, a PRC Embassy officer offered equipment and financial
support to a local media in exchange for managing Xinjiang narratives’ “They said if we write
about Uyghurs, we should consult with them.” These cooperation agreements that the Embassy
has helped establish are crucial. At least 5 interviewees explained the lack of reporting on Xinjiang
issues as due to fear of spoiling cooperation."'” This was explained clearly by Interviewee 70; “In
order not to violate this friendship and cooperation agreement, we will not dig into sensitive topics
[for PRC].” Others attribute the lack of reporting to Kyrgyz state policy on the issue, as state media
have to follow the official thought on the PRC’s Xinjiang policy.''® By facilitating consensus with the
Kyrgyz government, the Embassy’s choice of media partners in the country ensures that discussion
on the issue of Xinjiang is tightly controlled across the border.

Apart from the influence of the PRC Embassy on local, there is also local presence of PRC media.
According to a list published by the Kyrgyz Ministry of Foreign Affairs in 2022, there are three
media entities from the PRC registered in the Kyrgyz Republic as a foreign media. These are Xinhua,
Wen Wei Po and the Silk Road Observer."'® There are also two other PRC media entities, Dolon TV
and Land Bridge, who work locally as private media without registration as a foreign media. Dolon
TV is a locally registered media company with foreign capital participation and a Chinese national
director, Zhang Sulan, who has frequently been featured in PRC magazines dedicated to affairs of
the Chinese diaspora.'?® On the other hand, Land Bridge is not a locally registered media in the
Kyrgyz Republic but is self-described to be a printed magazine operating from Urumgi, Xinjiang,
with a number of local Kyrgyz staff who work to contribute content and distribute the magazine in
the Kyrgyz Republic. Some PRC media entities such as the China News Service and CGTN hire local
journalists as part time reporters.

According to 20 interviews conducted with former and current employees of these PRC media
entities in the Kyrgyz Republic, the number of full-time staff, both local and PRC nation, is roughly
five at Xinhua, ten at the Silk Road Observer, twenty at Dolon TV and two at Land Bridge.'?' There
are also several local staff who work part-time on a short term, contractual basis. Salary for local
staff reportedly ranged from $100 to $1000 depending on the role and experience, with content

5 Interviewees 3, 4, 5,9, 11.

16 Embassy of the People’s Republic of China in the Kyrgyz Republic, “The Chinese Embassy in Kyrgyzstan held the
awarding ceremony of the first “China-Kyrgyzstan Friendship News Award”” [B&/RESEMEEERDER "PERTH
[BE32" pR3e{Y=(], February 2015, http://kg.china-embassy.org/dssghd/201502/t20150205_1311404.htm.

17 Interviewees 4, 5, 8, 20, 70.
18 Interviewees 2, 12, 62, 64, 72.

% Ministry of Foreign Affairs of Kyrgyz Republic, “The list of correspondents of foreign media, accredited under Min-
istry of Foreign Affairs of Kyrgyz Republic” [CMTMCOK KoppecnoHAeHTOB MHOCTPaHHbIXx CMI, aKKpeaUTOBaHHbIX
npu MuHUCTEpPCTBE MHOCTPaHHbIX Aen Koiprbisckoit Pecnybnuku], 2020, https://mfa.gov.kg/uploads/con-
tent/248/0374670c-f28d-352c-beb9-57ea7c9717eb.pdf.

20 0soo.kg, “Dolon TV Limited Liability Company is an organization with foreign participation”, [06wecTBO C
OrpaHMUYeHHO OTBETCTBEHHOCTbIO «/loioH TB» - OpraHusaums ¢ MHOCTPaHHbIM yyacTueM], June, 2022, https://
www.0s00.kg/inn/00611200210096/.

Qiu Web, “Zhang Sulan, Director of Delong TV in Kyrgyzstan: From Science to Liberal Arts” [E/REHHMBERBENESES
KEKE= WEBERIZISZRL], July 2014, http://www.chinagw.com/hghr/2014/07-04/8926.shtml.

2t Interviewees 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 55.

25



creators often paid per piece. While there are two PRC nationals registered as a foreign accredited
journalists working for Wen Wei Po in the Kyrgyz Republic in 2022, this research failed to capture
their local activities. As a group, these PRC medias are one of a kind locally, completely different
from all other medias in the Kyrgyz Republic.'?

PRC MEDIA ENTITIES OPERATING IN THE KYRGYZ REPUBLIC

Xinhua is a leading PRC state media organisation widely regarded to have the largest global
distribution from among these, as well as the highest number of foreign correspondents and offices
overseas. The Xinhua Bishkek office opened in 2009. According to a former local employee, PRC
managers are dispatched to and stationed at the Bishkek office for a 3 to 4-year term. In the
beginning, and for over 10 years, the Xinhua Bishkek office was based within a local state-owned
media organisation, before moving to a hotel office. To ensure accurate reporting to Beijing and
access to information, the Xinhua Bishkek office maintains employment of a local journalist with
active simultaneous employment in a leading state-owned media entity. Furthermore, according to
a former employee, the Xinhua Bishkek office holds an active cooperation agreement with several
local media entities such as Slovo Kyrgyzstana, Kabar, Kyrgyz-Tuusu, Vecherny Bishkek, Mosovskii
Komsomolets and Kut Bilim. The office receives press release instructions from the PRC Embassy in
Bishkek. Xinhua is not available in Kyrgyz language, its Russian language online presence, serving
all Russian-speaking countries, as of June 2022 had 12666 followers on Facebook.'??

The Silk Road Observer (passumue Ha CpedHeasuamcKoMm wesnikoBoM nymu [Z2FRERTNER)
opened in 2015. A leading local media organisation, KABAR, helped to host the paper’s one year
anniversary.?* Like Xinhua, according to one former employee, the Silk Road Observer was based
at and worked out of the office of a state-owned media organisation.’?> The first Director of the
Silk Road Observer was reportedly simultaneously employed as the Director of the Xinhua office
in Urumgqi. Another former employee added that management of the Silk Road Observer was also
overseen by the China News Service. The Silk Road Observer publishes around one to two articles
online daily concerning the PRC, and roughly 20 articles weekly in a printed newspaper with a
circulation of around 20,000 pre-pandemic in Chinese, Russian and Kyrgyz languages. Its local
social media presence as of June 2022 was 3730 followers on Facebook and 88,200 on Instagram.’?6

Dolon TV (donon TB |/ EIEBME) opened in 2005. It started as a private enterprise by a PRC
national aimed at providing Chinese programs to PRC migrants living in the Kyrgyz Republic.?” From
2015 to 2018, Dolon TV became a PRC government subsidised project under the National Cultural
Export Key Project Catalogue funded by the Ministry of Culture.’?® According to Interviewee 48, a
former employee, the majority of Dolon TV’s audience is now Kyrgyz pensioners who pay 250 Kyrgyz
som (roughly $3) for 170 local and international channels. Dolon TV has free exclusive rebroadcast
rights to at least 10 PRC channels from CCTV. It also produces an original show about the PRC’s
cultural and economic projects in the Kyrgyz Republic and airs Russian language dubbed PRC films

22 See discussion section below for effectiveness.
23 Xinhua news Russia page on Facebook, https://www.facebook.com/xinhuanewsrussia/.

24 people’s Daily, “Kyrgyzstan's “Silk Road New Observer” newspaper held an anniversary celebration” [F/REEEME (£
BEFIER) IR EEERER], November 2016, http://world.people.com.cn/n1/2016/1125/c1002-28895431.html.

25 This state media organisation is different from the one Xinhua’s Bishkek office was based at.

26 The Silk Road New Observer Facebook page https://www.facebook.com/siluxgc.kg/.
The Silk Road New Observer Instagram page https://www.instagram.com/shelkovui put /.

27 Xinhua, “Chinese TV conquers Kyrgyz audience” [FhEBEMERS/RELEFIEMAR], July 2014, https://5g.dahe.cn/
news/20140704103104640.

128 Ministry of Culture and Tourism of the People’s Republic of China, “2015-2016 Catalogue of National Cultural
Export Key Enterprises and Key Projects” [2015-2016 FFEERXHHEOERIAIESRMBBR], http://zwgk.mct.gov.
cn/zfxxgkml/cyfz/202012/t20201206_918526.html.
http://zwgk.mct.gov.cn/zfxxgkml/cyfz/202012/W020160518628271401565.xls.

Ministry of Culture and Tourism of the People’s Republic of China, “2017-2018 Catalogue of National Cultural Ex-
port Key Enterprises and Key Projects” [2017-2018FEERXHHAEREWHERMEBR], http://images.mofcom.
gov.cn/fms/201802/20180212180111623.xIsx.




and TV shows. Its local social media presence as of June 2022 is 963 followers on Facebook and
138 on Instagram.’?°

Land Bridge (Konmumocm/ KBE##) is a PRC magazine established during the Soviet Union devoted
to highlighting the success stories of Sino-USSR relations. Under Soviet rule, Land Bridge was
distributed by a small number of PRC representatives in Kirgiziya (the Soviet name for what is now
Kyrgyzstan) to local elites in order to broaden Sino-USSR friendship.3° Since Kyrgyz independence,
the Land Bridge magazine has continued to print in newspaper style, upgrading to high quality
coloured paper in the 2010s. Today, the magazine remains one of its kind in the Kyrgyz Republic.
When compared to local free magazines, Land Bridge is printed on expensive quality shiny paper
with each page accompanied by colourful pictures. The 60-page magazine is physically published
monthly in Urumagqi, jointly by the Xinjiang branch of the Chinese People’s Association for Friendship
with Foreign Countries (X9 111), Xinjiang Economic Daily (£7324%53%1%) and Bishkek Humanitarian
University. Each month, 5000 free magazine copies are shipped from Urumgi to Bishkek for national
distribution. It has no online and/or digital presence.

These PRC media entities serve several key roles for the PRC both in terms of domestic purposes
and information operations in the Kyrgyz Republic. First, they continuously produce and distribute
PRC-friendly content which are fed by on the ground trends and events. It can be observed that
all content published by these PRC media organisations in the Kyrgyz Republic are materials
highlighting positive aspects of PRC developments and Chinese-Kyrgyz relations. As evident by
frequent attendance at official events and the ability to conduct of interviews, the PRC media
entities have sustained positive, collaborative working relationships with the local government in
the production and dissemination of information. Such content is disseminated to the public mainly
through inserted content in Kyrgyz media products and via a small contingent of local audience
interested in the PRC.

Second, the information collected from the Kyrgyz Republic is used for both domestic propaganda
purposes as well as similar purposes abroad. One of the most prominent examples of this is the
repeated airing of interviews with local elites where PRC successes are praised, which speaks to
domestic PRC citizens and foreigners about the good governance of the PRC abroad. Borrowing
voices of local elites is a key practice, as most of the PRC-positive materials available in the Kyrgyz
Republic tend to feature voices of local elites. In some cases, it is also witnessed that some local
elites are featured on PRC state media praising PRC policies without ever having these articles
published in local media.

According to three Interviewees who worked for PRC media entities in the Kyrgyz Republic, there is
additional pay for employees who successfully carry out an approved interview with local elites.'!
The fixed price is about 10,000 Kyrgyz som (roughly $120) for one interview with a Minister
and 20,000 for one with a higher-ranked official. Voices from PRC entities are also used, with
the Chinese managers responsible for seeking agreement from the Chinese side to cover their
operation, then sending a local journalist to conduct the interview.

In addition to creating material to be broadcast for public consumption, there was is evidence

29 Dolon TV Facebook page https://www.facebook.com/profile.php?id=100009134971016.
Dolon TV Instagram page https://www.instagram.com/dolontv.kg/.

30 According to Interviewee 35, this magazine also operates in Kazakhstan and Tajikistan, with a slightly different, lo-
calised name, covering stories between China-Kazakhstan and China-Tajikistan. The magazine failed to obtain entry
into Uzbekistan under the Karimov regime but has revived negotiations under Mirziyoyev. The author was able to
obtain copies of these magazines in Almaty and Dushanbe during field visits.

131 Interviewees 38, 42, 53.

27



that local Kyrgyz employees of PRC media entities are used for private reports.'®> A number of
local employees who worked for PRC media entities have expressed that they were tasked with
conducting research on topics which was never published, for example on public health statistics
of Kyrgyz children, lives of Chinese migrants in Kyrgyzstan, the political situation in Central Asia,
and cooperation between the United States and Kyrgyzstan.'33

Third, these PRC media entities are effectively middlemen between PRC entities working in the
Kyrgyz Republic and local media organisations. At least three local journalists who worked for
PRC media shared that the Chinese managers focus heavily on creating material about Chinese
commercial projects in the Kyrgyz Republic and how these contribute to the local economy as
champions of bilateral friendship.’3* PRC media also promotes the charity work done by these PRC
companies, events hosted by Confucius Institutes in schools, and success stories of scholarship
students sponsored by the Embassy. As explained by five local journalists who worked for a PRC
media organisation in the Kyrgyz Republic and were interviewed by this study, these articles
are reprinted and publication by local media is paid for as part of cooperation agreements.'3>
Interviewee 37 added that some of the articles written by PRC media in the Kyrgyz Republic were
never published on their own platforms, but published by other local media instead. Several local
journalists who worked for Kyrgyz media entities shared that they frequently obtained articles from
PRC media organisations, mainly from the Silk Road Observer.'36

Fourth, the local presence of PRC media, feeding PRC-friendly content to Kyrgyz media, ensures
a maximum degree of editorial censorship and narrative dissemination. All of the local employees
who worked for a PRC media organisation who were interviewed described the extensive censorship
intervention conducted by Chinese managers on a daily basis. When conducting local interviews
for an article, all interview questions had to be approved and edited beforehand. All reported that
these PRC media organisations have asked the local staff not to report on any domestic Kyrgyz
topics which reflect a negative narrative towards Chinese-Kyrgyz relations or contribute to a poor
image of the PRC in the Kyrgyz Republic. Chinese editors go as far as forbidding local staff from
writing about controversial domestic Kyrgyz politics, warning that they are considered journalists
of PRC media and that their voices could harm Chinese-Kyrgyz relations. Even when content is sent
to Kyrgyz media for reprint, the PRC media organisations insist on the right of final review to ensure
there are no changes in the content.

In addition to PRC entities which are working in the Kyrgyz Republic, Kyrgyz media are also being
incorporated into multilateral cooperations as part of the Belt and Road Initiative (BRI). Dozens of
media alliances and groups named after the BRI have been created since the BRI's announcementin
2013, and those Kyrgyz media organisations who already have extensive cooperation agreements
with the PRC quickly became members of these alliances and groups. In October 2016, Piramida
TV reportedly became a member of the Silk Road Satellite TV Alliance.’>” A senior staff member
at KABAR shared that the media organisation has joined as a member of the Belt and Road Media
News Society.”® In 2019, Slovo Kyrgyzstan became a member of the BRI Media Community.'3® In
April 2018, some Kyrgyz media organisations were amongst the 59 foreign media entities from
32 countries to sign the first declaration to create the Belt and Road News Network.'° While it is
not known to the public what is expected of the foreign media who have joined these BRI media

132 Interviewees 36, 37, 44.

33 Interviewees 36, 37, 44.

134 Interviewees 37, 39, 41.

135 Interviewees 28, 33, 37, 42, 43.
136 Interviewees 6, 37, 28, 42.

37 World Chinese Media, “Kyrgyzstan Dolon TV: Telling Chinese Stories in Kyrgyzstan” [S/REEFEMBEEBNES: E£5R
SHEMEHFHERES], November 2016, https://www.worldchinesemedia.com/2016/11/21/517/.

138 Interviewee 4.
3% Interviewee 6.

140 Xinhua, “Chinese and foreign media published joint efforts to promote the “Belt and Road Initiative” “Road” Decla-
ration of the Construction of the News Cooperation Alliance” [(FIMNEARERILEHEH "—— 8" FHEESFEREFEENE
=1, April 2018, http://www.gov.cn/xinwen/2018-04/09/content_5281133.htm.




groups, as they are still in their early years of development, it is expected that various cooperation
agreements will grow. For example, after joining such a BRI media group, participating media from
the Kyrgyz Republic, such as Vecherny Bishkek, were brought to media training programs funded
by the State Information Office in the name of BRI.'*' Interviewee 6 also shared that one trip to the
PRC was organized under the framework of BRI Media Community, where media members shared
experiences of promoting the BRI in the host countries and exchanged ideas in this direction.

Inserting Content on Social Media

Due to the decline in popularity of print media and radio, together with raising internet accessibility
via mobile phones in the Kyrgyz Republic, national media consumption habits are rapidly changing.
At the same time, social media has become the latest addition to PRC information operations. In
general, representation of the PRC on Kyrgyz social media is observably positive, no matter if PRC
cooperation is present or not.

This study found that PRC-friendly content is promoted online through multiple ways. First,
amongst the local media identified by this research to have existing cooperation agreements with
PRC entities, all are developing social media presence. These vary in terms of distribution platform,
content language, type of content, frequency of publication online and engagement level. Even
amongst local media who were not found to have active cooperation with the PRC, larger segments
of their audiences interacted with positive content on the PRC than negative content. Second, there
are dozens of PRC social media influencers and pages who operate in the Russian language, and
some have placed ads targeting audience in the Kyrgyz Republic. Lastly, there are some specific
online personality influencers, pages, and groups which specifically push positive PRC content in
the Kyrgyz Republic in both Russian and Kyrgyz languages.

Amongst local media which have existing cooperation with the PRC, six have been observed to

have the most active online presence. However, it is important to keep in mind that their online
popularity is limited when compared to Kyrgyz independent medias such as Azattyk and Kaktus.

Table 3. Social media presence of local medias with PRC cooperation'4?

Media Name Facebook Followers Instagram Followers Youtube Subscribers
KTRK 138,622 545,000 107,000

Ala-Too 24 (KTRK) 12,000 951 262,000

Vecherny Bishkek 52,602 20,400 642

Slovo Kyrgyzstana 2501 476

ELTR 43,846 1,812 2,070

KABAR 16,000 63,100 5,560

Source: Compiled from publicly available social media pages of the local media entities.

According to two 2019 surveys, 88% and 90% of studied citizens in the Kyrgyz Republic first
consume national news on television and listed television as their primary source of political
information, with 36% naming KTRK as the most trusted source.'? It is likely that those who

41 People’s Daily, ““Explore a colorful China” - a side note on the opening of the second short-term visiting class of
the Belt and Road News Cooperation Alliance” ["EARRSZESENFTE" —F _H—H—IENES(FRK RISV
2], October 2019, https://finance.huangiu.com/article/7R07JuucWn6.

142 Data as of March 2022.

43 Gulnura Toralieva, “Media influence matrix: Kyrgyzstan”, CEU Center for Meida, Data and Society, 2019, https://
cmds.ceu.edu/sites/cmcs.ceu.hu/files/attachment/basicpage/1622/mimkyrgyzstanfunding.pdf

29



are already regular consumers of KTRK also follow its presence on social media, particularly on
Youtube, as it simply reposts what was broadcast on television. Other factors such as higher post
frequency, content focus on entertainment, high engagement with followers, and Kyrgyz language
use also contributed to the online successes of KTRK. According to official census records published
by the National Committee of Statistics, around 65% of the population in the Kyrgyz Republic live
in rural parts of the country and are likely to use Kyrgyz language instead of Russian language in
their daily lives.44

As for other media, KABAR publishes similar content except it also publishes popular local news
about crimes such as kidnapping, murder and missing persons. ELTR’s publishing style is similar to
KTRK’s, but since it focuses on reaching an audience in the less populous southern part of country,
its popularity is behind that of KTRK. Vecherny Bishkek publishes a variety of content, starting from
official news from governmental press releases to commentary articles from experts in different
fields. Most notably, Vecherny Bishkek is amongst the popular local media organisations which
occasionally publishes ideas that can be labelled as critical of the local government. However,
further research should be conducted to examine this tendency. Despite paid promotion on social
media, Vecherny Bishkek falls behind the others in terms of following. Slovo Kyrgyzstana publishes
story-based content online, commentary from experts and the local population, lifestyle articles
and local news. Amongst all of the above organisations, the content of Slovo Kyrgyzstana is the
most light-hearted and non-political.

In terms of content about the PRC, most online content published by local media with PRC
cooperation are in web article format, with a few stories in video format such as interviews with the
Ambassador, field visits of Chinese companies in the Kyrgyz Republic, and so on. This study found no
pattern in which a PRC-related web article gets reposted to Facebook and Instagram. For example,
in 2021 alone, KTRK published 22 PRC-related posts (out of a total of 2371) on Instagram, yet it
published at least 40 PRC-related articles on its website in the same period. Many of these posts
focus on reporting about Chinese infrastructure projects in the Kyrgyz Republic, particularly the
North-South Highway. However, on Ala-Too 24, sister channel of KTRK, there are dozens of video
reports and news highlights which promote Xinjiang propaganda, debunking Chinese human rights
violations.

In general, it can also be observed that local audiences react more to PRC-related content than
to non-PRC-related content in terms of comments and views. However, quantitative measures fell
outside scope of this research thus this is merely an anecdotal observation by those in the research
team. PRC-related content tends to receive a varying degree comments with anti-PRC sentiments,
such as dissatisfaction with Chinese-held debts, overwhelming dependence, and so on. However,
on Ala-Too 24’s Youtube channel, the majority of the PRC-related videos get an average of 3000
views, with overwhelming likes and few dislikes. A video posted on 14 May 2021 about receiving
further grants from the PRC has had its comment function turned off, likely in a move to prevent
the audience from using the platform to express anti-Chinese sentiments.'#*

In order to further understand this dynamic online, as well as the nature of PRC related content
and its social media presence, additional online research was conducted to identify the 20 most
engaged with items related to the PRC on Facebook and Instagram between January 2019 and
February 202 (see Tables 4 and 5. For methodology, see Appendix 2). It was found that the most
engaged with posts were not posted by PRC-friendly media, but by Kyrgyz independent media
which have no histories of cooperation with any PRC entities. This adds evidence to the fact that,

Center for insights in survey research, “Public Opinion Poll residents of Kyrgyzstan”, International Republican Insti-
tute, 2019, https://www.iri.org/wp-content/uploads/legacy/iri.org/final_kygyzstan_slides.pdf .

44 National Statistical Committee, “Population by type of location”, [2021 xbingarbl Keiprbiz PecnybankacbiHbIH
061ycTapblHbIH, PalioOHAOPYHYH, WaapaapblHbIH, Waap TMOUHAEIV KbllTaKTapblHbIH KalKbliHbIH caHbl], 2022, http://
www.stat.kg/ru/statistics/download/operational /769/.

145 Ala-Too 24, “China is ready to allocate a grant to Kyrgyzstan and forgive interest for deferred public debt payments”,
[KuTali rotoB BblaenuTb rpaHT Kblprbi3CTaHy M NPOCTUTb MPOLLEHTbI 32 OTCPOUKY MaaTtexein no rocaonry],May, 2021,
https://www.youtube.com/watch?v=h3j4XSz2eg4.




for example, despite PRC-friendly KTRK’s large following size, its followers are not engaging with
its content as much as those followers of other local media. Even amongst local media who were
not found to have active cooperation with the PRC, more audience interacted with positive content
on the PRC than negative content on the PRC.

In general, the most engaged with posts relating to the PRC on social media tend to highlight the
positive aspects of the PRC, such as donation during COVID and speeches by local leadership on
the PRC. Comparing Facebook and Instagram, 50% and 75% respectively of the top 20 most
engaged with posts on PRC affairs are of a positive sentiment. Positive posts on Instagram enjoy
significantly higher engagement, with between 13,000 to 20,000 likes and comments amongst
the top 5 most engaged with posts, compared to between 700 to 1,400 for those on Facebook.
Apart from the numbers, the fact that most of these Instagram posts are in the Kyrgyz language is
a significant indication that the audience is likely majority rural population.

31



"Z XIpuaddy ui passnasip Abojopoyiaw ybno.yi bipaw |p20oj ay3 Jo sabod pipawl [DI20S 9|qpJIDAD AJ21jgnd wody pajIdwo) :821n0S

annebaN | zg1 .S rd %4 eIpa SNpey Jeab aAndajoud @IAQD Spew asauly) [jeIad salunod ueadoing
BAINSOd | Y21 L1 8zeE doopy $40320p 9S3UIYD JO UOIIRPUSWIWOII MO]||0) AIAOD Isuiebe 10320p zABIAY
dAIISOd | 2oL LS pzE ue1szAbiky yiunds uelszABuAy eiA uelsaqzn 0} J0p1LI0d Jodsuel) mau e pauado euiy)
annebaN | ovk z8 G6¢ eIpal JAnezy yaxysig ui Ayjenb Jood jo aJe speod 3jing-asaulyd
anneban | 861 9/ 92 by vz SJ10)S3AUl 9SdUIY) 0} |[eludd pue] Isuiebe 3sajoid
BAIMSOd | €Y & 681 AOX2qUa3[ 1BqUO.I00S Kiessadau s| Aem|iea ueisiyaqzn-ueiszAbiLy-euiyd
anniebanN | o€ o€ S1Z eIpal shpe 91SEM |EDIWAYD UO ME]| [BIUSWUOIIAUS [BIO] pajejolA Auedwod asauly)
3AI)ISOd | S1 99 681 AOX2qUa3[ 1BqUO.I00S Kiessadau s| Aem|iea ueisiyaqzn-ueiszAbiLy-euiyd
aanebaN | /8 9y €LY eIPaN YAnezy eulyd 031 yseds gsn jo awayds buybbnws
3AINSOd | 991 LEL 6LE BIP3IN SNYeN QINOD Aq paldaye sa13unod o} pie aAIb 0} eulyd
AANINSOd | L0 G9 LYS BIPAN snpjey ue)szABiAY 0} pie QINQD SS31_UOP B Ier dJieuol||iq 3saulyd
aAnebaN | 96¢ 68 62 BY e aJ1me wed) a1dwA|Q 10} |e20] 49A0 Auedwod 3saulyd 3SOYI JUBWUIDA0D)
9AIISOd | 92 S/ LEL AOX9QUI3f 1BqUOJOO0S Kiessadau si Aemjled ueispjaqzn-uelszAbiy-euryd
aniebaN | 82/ & GS Jejieqey| 9suinoad [ny-)AssT wo.uy pjob Buiye) sioisaAul asaulyd
anniebaN | 822 61 GEY eIpal shpe QaIAQD 01 @np 13)Jew |eJ0| wodj paj|adxa sassauisng asauly)
9AIlISOd | 68} <9 LEL BIP3alN sniey pie aIAOD @1euop uelszABiAY ul s101SaAUl asaUIYD
annebaN | 88 625 0lLs eIPaN YAnezy BUIYD YUM sanss| 1qap zABIAY
|eJynau | 8¢ 611 889 eIpaW YAnezy ueynm ul dIA0D 0 3duasaud abpajmoudide s|eid1jo asaulyd
AAINSOd | 001 9€9 494 Aojesleg |Ip3 jJuaWIiUas eulyd-nue Jsuiebe syusawnbie 193Uno)
3AINSOd | ¥SP 44! 88% 1 ssaldiiy uejszAB.Ay 03 ple AIAOD SIBUOP B }Ief d41euol|jiq 3saulyd

juswWnUas

saleys

SjuUsaWIWO)

"03 3 sYI

aweu abed

Alewwns juajuo)

220z A1enugad pue 610z Aienuelr usamlaq

21|qnday zAB1AYy ay3 ul joogqadeq uo Juauod pajejal Jud Yum siysod yim pabebus 3sow gz doj ‘v a|qel




*Z XIpuaddy ui passnasip Abojopoyiaw ybno.ayl bipaw [p20] 3Y3 Jo sabod pipaw [DI20S 3]qDJIDAD A|21jgnd wol) pajidwo) :831n0S

aAnisod LT LLL9 B)'smaN ue}szABiAy yym uoije|al A|pually jo sieak og ssnasip Assequig Dyd

|eJinau 44 Zv69 B smaN Kepijoy 104 paso|d 1apioq zAB1Ay-asaulyd
annisod Gl 810L B3 smaN uoijeiado ojul J93Ud Speo. }jing asauly)
aAnisod Sop /689 B smaN JuawutdAob zAB1AY 03 uoljjiw OS L'$ Sd1eUOp eulyD
aAnisod €62 961 L B)'smaN uelszAb.Ay 03 Jeaym sajeuop euiyd
aAlsod 8¢ 60EL B smaN saudoeA waeydouis paseyaind uelszABiAy
aAnisod Z6¢€ L16L (B) Hi9LLeEY Aemyb1y mau 10j suieunow uj sjpuuni jjing asauiyd
aAnisod 09¢ LLV8 B smaN aulddeA asauly) 10j aansod
aAnisod 16S 818 B)'smaN ue)szABaAy ul ajea uoneurddeA 1aybiy papuewap H syoafal Assequia Jud

|eJinau (Y4 % 2£98 By 1ewA|ee sa9)siuiw ubiatoy asauly) pue zALIAY usamiaq bunasy
aAnisod 999 S17/8 b )A11eze |19M Buiob BuiAedau 3gap asauly) sshasip Juapisald
aAnisod /89 €168 B smaN JudwutdAob zABIAY 03 uoljjiw 00 L$ S93eUOp _UIYD
annisod €28 0666 B3 smaN SJ0}S3AUI 3S3UIYD YHM [B3P JUBWISIAUI PUDJSIP UBWISSAUISN( [EI0T]
aAlebau €29 920l L By 1ewA|ee ua4p|iyd zAB1AY 03 Yyieay 1ood aAlb sydeus asauiyd
aAllebau 6. 61| BIP3N Shpjey ue)szABuAy dn BuiAng si euly) sAes sabbojq ueissny
anlsod 699 819¢€1 B smaN wJaeydouls yum pajeurddeA Juapisald zABIAY
aAllebau 6LCI LZLEL Aojew.er JApey uelszABaAy ulyopjiL ueq o} buisodoid
anlsod 18CL YG8E1L By 1ewA|ee uns |eidyi}e ue pajeatd ‘uoi}das Abaaus ayj ui JuswdojaAap asaulyd
aAnisod 969 129/} B)'smaN aJme sa1dwA|o zABuAYy paiosuods Auedwod asauiyd
anisod LLE €102 B"smaN sisuno) asauly) padjay euryd ui zAGIAY d1uyi3

JusBWNRUIS

sjuswuwio)

‘0Q B s

aweu abed

Aiewwns juajuo)

2202 A1enugad pue 610z Aienuer uaamiaq

a1ignday zAG1Ay ay3 ul weabeisur uo Juajuod paje|ad Jiud Yim sisod yim pabebua jsow gz doj °g a|gel




Apart from this, there is also active push from the PRC to introduce its voices in the Kyrgyz social
media space. There are several Russian-speaking PRC nationals who actively maintain profiles as
personality influencers who have placed targeted ads in the Kyrgyz Republic (see Table 6).

Table 6. PRC personality influencers on Facebook and TikTok with
a presence in the Social Media landscape of the Kyrgyz Republic'4®

Name Following Created date
Namila Namila 410,107 August 2020
Veryo-ne Veryo (Vera) 411,525 August 2020
QiTong Channel 319,000 September 2020
Tony_you 347,400 July 2020
Han_laoshi 79,800 September 2020
Yangge made in China 2,100,000 November 2019
Feiyazou 527,700 March 2021

Source: Compiled from publicly available social media pages in the Kyrgyz Republic.

Namila (page name Namila Namila), Vera (page name Bepto-He Bepto) and QiTong (page name
QiTong Channel) have placed Facebook ads to promote their pages in the Kyrgyz Republic.™’
Namila and Vera's accounts joined Facebook in August 2020 back to back, Namila placed three
ads in 2021 and five in 2022, and Vera placed 16 in 2021 and four in 2022. Examining Namila
and Vera’s fanbase from among those reacted to their top 10 most engaged with posts in 2021,
at least 392 and 131 individuals were from the Kyrgyz Republic, for each personality respectively
(see Appendix 3 for methodology). Despite the differences in disclosing employment status as a
PRC journalist, with Namila openly stating such links and Vera not, both have been labelled as PRC
state-controlled media influencers by Facebook. According to public disclosure, 13 PRC nationals
are managers of Namila’s page, whereas 16 PRC nationals are managers of Vera’s.

While these influencers maintain pages on Instagram and Youtube as well, they are most active
on Facebook. Content-wise, both of them post a mix of PRC cultural and personal lifestyle stories,
light commentary on domestic and global news, and food and tourism stories, all in the Russian
language. On average, Namila enjoys more than 600 total reactions and 100 comments for short
pre-recorded and live videos, and 500 reactions for text and photo posts, while Vera gets twice
fewer reactions. Such content, on average, tends to have 50-70 comments, with the majority
praising PRC culture, as well as the influencers’ beauty and language skills. There are also a few
who criticize their role as PRC agents. For example, in one post on “Poetry ties our People,” a
comment reads “Who are you trying to fool? China is restricting Islamic freedom of religion....this
is oppression.”'8 In another post about the Olympic high speed train, a comment reads “All of
these were built on the blood of East Turkestan’s Muslims.”4°

Occasionally, videos by Namila and Vera contain ad-like transition propaganda messages which
highlight a PRC achievement. For example, before talking about apolitical topics such as poetry,
art and entertainment, the first ten seconds of the short videos quickly mention how the PRC is
combating COVID or eradicated poverty.™° It can also be observed that there are always a few “top

146 Data as of March 2022.

47 Namila Namila Facebook page, https://www.facebook.com/namila0910/.
Veryu-ne veryu facebook page, https://www.facebook.com/veryuneveryu2020/?ref=page_internal

48 NamilaNamila, “Poetrytiesus”, [lMo33us Hac cesizana], December, 2021 https://www.facebook.com/watch/?v=5009746919056645.

49 Veryu-ne veryu, “Olympic high-speed train”, [Onumnuiickuii ckopocTHoW noe3a], January, 2022, https://www.face-
book.com/watch/?v=612287553212137.

150 NamilaNamila, “Poetrytiedus”,[Moa3susiHaccesizana], December, 2021, https://www.facebook.com/watch/?v=5009746919056645.




fans” who consistently comment praising the PRC but are otherwise inactive accounts without
posts and pictures.

Content by Namila and Vera can also be observed to be advancing the geopolitical interests and
positions of the PRC. For example, Namila posted a short text portraying the United States as a
weak country with promotional posters of several PRC-made documentaries about how American
promotion of democracy has brought about negative impacts in host countries.’™' On Russia’s
War in Ukraine, in line with PRC policy to avoid overt displays of position on the conflict, Namila
responded to the War with a tearful video about the loss of lives, with little indication of whether
she was sympathetic to the Russians or the Ukrainians.'>? Vera posted a similar video.'*® Following
these tearful videos, both Namila and Vera posted follow-up videos explaining the PRC stance on
the war, following statements published by the Chinese Ministry of Foreign Affairs. This shows that
both Namila and Vera are actively engaging with global news in ways that represent the official PRC
perspectives.

4 Bepto-He Bepto Follow vee
@a¥» China state-controlled media - January 9 -
Q

Ewwé HemHoro o6 onumnuiickom akcnpecce &

Moesp KypcupyeT No MexayropofHei xenesHol gopore MekuH-
YxaHusskoy. JlnHus 6bina oTkpbiTa B fekabpe 2019 roga u
ABNAETCS NepBOi B MMPE BbICOKOCKOPOCTHOM aoporoi 6e3
MallUHUCTa iy

MepBas xene3Has Loporo ces3ana MekuH u YxaHusskoy B 1909
rofly, a nepeas ckopocTHas cnycTs 110 net. 3a 310 Bpems
CKOPOCTb ABOVXXEHUS NOe30B yBennyunach ¢ 35 o 350
KWNOMETPOB B yac! §

A ecnuvt Bbl NPonycTUAM NpsiMoii 3dup ¢ noespaa, To xmute J
https://fb.watch/agK0g1D5_D/
See less

Most relevant «

! . OT0 BCe MNOCTPOEHO Ha KPOBU MycCy/ibMaH BOCTO4YHOro
v TypKecTaHa
P 0:00/0:30 N () . oo SN S E— ° - r‘. > ypP
Like Reply See Translation 20w
& ONUMNUIACKUIA CKOPOCTHOM Nnoesp, @R Branumup Manewko
[ i P
|ﬁ Like D Comment d} Share OOWK 72 Comments - 38K Views ﬁ Write'a comment... @ @

There are also Facebook groups established by PRC entities in the Kyrgyz Republic as well as
others who target a broad audience in the former Soviet Republics (see Table 7).

51 NamilaNamila’spostonFacebook,December,2021,https://www.facebook.com/namila0910/posts/396374402188534.
52 NamilaNamila, “Peaceforpeace”,[Mupymup],February,2022, https://www.facebook.com/watch/?v=367256225244103.

53 Veryu-ne veryu, “I am for peace, life and people”, [ 3a Mup, 3a *u3Hb 1 3a Noaeit], February, 2022, https://www.
facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=268772605274490.

35



Table 7. Facebook groups and Instagram pages dedicated to PRC affairs
available in the Kyrgyz Republic

Name Following Created date
People’s daily newspaper 402,713 September 2012
One road one belt 46,500 February 2020
Panda studio China 43,548 January 2021
China town 21,112 August 2020
Xinhua 12,454 August 2015
Unsolved China 4,900 August 2018
Sinology kg 1,374 April 2018
Chinaembassyinkg 972 October 2021
Chinalogist 616 October 2014
Wonderful and magic China, culture, medicine, 203 January 2020
environment

Railway China Kyrgyzstan Uzbekistan Europe 201 January 2020
Zhong Ji Mining 147 July 2019

Source: Compiled from publicly available social media pages in the Kyrgyz Republic.

A Reality Check: Assessing the PRC information influence

So far, this study has identified strategies used by the PRC to create PRC friendly content. Their
effectiveness is a mixed case amongst Kyrgyz journalists. Some have indeed found PRC narratives
appealing, as one local journalist who work closely with PRC entities, Interviewee 2 shared that “We
try not to contribute to the spread of Sinophobia, it’s not justified at all, it’s just nationalism, we
have specific staff on our editorial board who directly work on this.” Another journalist, Interviewee
7, who had returned from a PRC sponsored trip expressed that, “Before I visited China, I had
no idea about the people there or culture, I only had stereotypes and prejudices, I came back a
different person.”

However, while some efforts have worked on the surface, most have not been able to truly transcend
the views of journalists. In practice, the majority of journalists targeted by the PRC recognize and
are sober about the effects of PRC propaganda and influences.

> Interviewee 17, “Since China already achieved economic influence, they filled up our
markets, now they start to expand their influence in media, to work on ideological views;”

» Interviewee 22, “China is greatly influencing Kyrgyz media but via an invisible way. We
never noticed our neighbour China had already captured more space in the mass media of
Kyrgyzstan very quietly. This is the Chinese policy; they do not attract attention but quietly
capture;”

> Interviewee 35, “China as a Communist country never publishes negative content, and all
the mass media only publishes positive content, and it is obvious that they [the PRC media]
are under the control of the Chinese government;”

> Interviewee 42, “The Chinese manager [of a PRC media organisation] does not think about
what it really looks like from outside. To be honest, this is all not professional and not
grammatically correct. But they spend a lot of money, and the main question again is where
are they spending this money? I believe that the Chinese employees in this newspaper solve
zero issues. Perhaps this mechanism works in China, but it does not work here;”

> Interviewee 52, “They say the PRC media the Silk Road Observer is an instrument of building
cultural ties between China and Kyrgyzstan. Actually, this was good idea, to open this media



in Kyrgyzstan. But the Chinese side of the media perceives it differently. This is a propaganda
tool for them;”

> Interviewee 70, “I am thinking that China is pursuing a smooth but long-term invasion of
Central Asian countries.

For most, it is out of convenience that they participate in visiting trips and specific trainings in
order to have content to work with. Publishing the materials learned from the PRC instructors is a
pragmatic choice. Likewise, it would be a mistake to say that all Kyrgyz media who publish PRC-
friendly materials are pro-PRC, as Interviewee 68 put bluntly, “I would not say these media who
work with China are China-friendly, they are only after the money. The media don’t even have much
say in these agreements now, all the agreements are made between the two governments; the
state media are just instruments.”

The use of and reliance on PRC media to create content in the Kyrgyz Republic is also problematic
in many ways. While inserting content from PRC media into Kyrgyz media gives large control to
the PRC in crafting its own narratives, the PRC media often fail to tailor to the tastes of the Kyrgyz
public. This stems from a severe lack of understanding of local issues. One of the most obvious
examples documented in this study was told to the researchers by Interviewee 71, a member of the
production of a well-known local movie. Interviewee 71 was approached by a Chinese delegation to
jointly produce a movie about the journey of a Chinese man coming to work in the Kyrgyz Republic
who fell in love with a Kyrgyz girl. Recalling the conversation, Interviewee 71 said, “I told them
Kyrgyz people will tear them apart after such movie; this is provocative”. The Chinese delegation
seemed completely unaware of local Sinophobia and the issue of inter-racial marriage being one
of the contributory factors.

Failing to tailor content to the local situation, Chinese information operations tend to replicate
what is done in the PRC. According to Interviewee 42, who worked closely with a Chinese editorial
manager, “It seems that none of the Chinese managers think about what it really looks like from
outside, they just spend a lot of money.” When asked about the potential of PRC influence entering
the Kyrgyz social media market, a popular social media influencer, Interviewee 66, explained that
“I don’t think they will know how to work. In their country they work at the level of propaganda.
China cannot work with new media.”

This is not an exaggerated statement. In the 1990s, when the Kyrgyz Republic experienced a shock
from the lack of resources after becoming independent from the Soviet Union, the earliest efforts
by PRC media, such as the Jungogo Sapar program and Dolon TV, were successful. The majority of
the Kyrgyz population have been preliminary observed to have at one point watched Jungo Sapar,
or to at least know of the program.™#* According to one former employee of Dolon TV, the broadcast
company was successful in the early 2000s as the first mover to the Kyrgyz Republic to provide
cable TV, but it has faced technical problems ever since in transitioning to newer technologies.

The PRC media’s own local channels are exceptionally poor at reaching the local Kyrgyz audience.
Many former journalists who worked for these PRC media organisations explained that those who
consume such media are often those who already have close connections with the PRC, such as
family or business there. More importantly, as print goes out of fashion, and as the Kyrgyz media
entities which have extensive cooperation with the PRC are not performing as well as others, printed
propaganda is not reaching a broad audience. The PRC media organisations who work in the Kyrgyz
Republic are themselves also failing to build an online presence. As explained by Interviewee 40,
who works at Land Bridge, since the company is media registered in the PRC, special permits must
be granted to open foreign social media accounts such as Facebook and Instagram. Failing to
obtain this permit, Land Bridge remains a printed magazine with no online presence.

54 In-depth research on exposure, understanding and effectiveness of Jungo Sapar will be examined in Report 3.

37



Apart from this, despite receiving lavish treatment, the turnover rate of local staff who work for
PRC media organisations in the Kyrgyz Republic is extremely high. While the Chinese employers
offer free Chinese language classes for local staff, only a minority is interested in studying due to
the difficulty of the language and the challenges of balancing a demanding workload. Several local
staff who worked for PRC media organisations in the Kyrgyz Republic described workplace cultural
differences, especially regarding the principles of journalism. In one extreme case, Interviewee 52
described the work of Chinese editorial managers as unprofessional and treatment of media work
as simply a “propaganda tool.”

It was found that those Kyrgyz media entities who enjoy extensive cooperation with the PRC
also tend to actively engage with the local government through the publishing of press releases,
attending events, and so on. There is also a severe gap of knowledge regarding PRC influence
in the Kyrgyz media sector. Outside of the community of journalists who already have extensive
cooperation with the PRC, others have zero knowledge. Be they to trips to the PRC, cultural events
or holiday celebrations, several opposition media organisations report that they are never invited
by PRC entities. According to an observation by Interviewee 13, “They wanted only those who are
close to current power [in the Kyrgyz Republic].” Beyond staying close to the local government,
there is also distribution advantage to working with such Kyrgyz media organisation. Those which
are mostly pro-government if not state-owned are generally more effective in terms of reaching the
local population. About 66% of the population in the Kyrgyz Republic live in remote villages with
limited access to media beyond to free state-owned media.'>> Working with such Kyrgyz media, the
PRC is able to insert content which is integrated with normal content.

The attempt to influence foreign policy preferences amongst Kyrgyz journalists and media
professionals was prominent. Interviewee 13 recalled a briefing at the PRC Embassy before
departing on a visiting trip, where it was said that “The purpose of these tours is to show positive
aspects of China which can be an example for others, for us [the Kyrgyz Republic].”

These trips also serve as opportunities for different Chinese parties to gather information and
introduce political ideas about the internal affairs of the Kyrgyz Republic. As recalled by several
journalists, Chinese researchers and scholars who work on Central Asian affairs accompanied them
and were engaged in detailed conversations about the Kyrgyz Republic.

> Interviewee 10, “[A Chinese researcher] told us that political instability in Kyrgyzstan
creates problems in development. He knew exactly how many times our governments
changed in the past years;”

> Interviewee 7, “They [Chinese researchers] were interested in our country; they were also
curious what we knew about China;”

> Interviewee 3 and 6 shared that the Chinese side asked about what other organisations
they were working with;

> Interviewee 16, “They [Chinese researchers] were aware of every concept in Kyrgyzstan.
They tried to dismiss the concept that Chinese products are low quality and they showed
us only high-quality products;”

> Intervieweel13, “They said Kyrgyzstan and China, since ancient times, were in a tight
relationship, but in recent years this cooperation has been weakening. If the relationship is
revived, they shared their plans to build the railway connecting the Great Silk Road in the
future. It is said that Kyrgyzstan does not agree to this strategic cooperation. According to
them, if Kyrgyzstan accepts the offer, it will benefit each side.”

55 National Statistical Committee of Kyrgyz Republic, “Life expectancy”, 2020, http://www.stat.kg/media/publication-
archive/d78a8936-5c7a-4539-adb1-b5535¢c035ce8.xIsx.




I concLusION

This report set out to show that PRC engagement in the Kyrgyz Republic goes beyond the economic
and military spheres, and is no longer working exclusively with local elites. Overwhelming evidence
from this report points to growing Chinese engagement in the media sector, targeting technocrats
in the media space and the mass media audience. The Chinese whole-of-society influence building
approach is becoming more and more visible in Central Asia. In practice, the Chinese approach to
influence is founded on creating dependencies between targeted sectors and PRC actors.

In its approach to the media sector of the Kyrgyz Republic, the PRC has taken advantage of the
relatively free information space in the country. It has employed three main strategies to promote
positive views of the PRC and crowd out messages which are inconvenient to its image and policies
in the Kyrgyz Republic. Various types of content are inserted within Kyrgyz media publications
and broadcasts, including articles, short videos and documentaries. This is done via reprinting
agreements, advertorials and paid tours to the PRC. Local presence of Chinese media plays a
significant role in ensuring that such inserted content is tailor-made for audiences in the Kyrgyz
Republic. Their on the ground presence also helps to facilitate cooperation with local Kyrgyz media
organisations and journalists. Furthermore, the thriving social media space in the Kyrgyz Republic
is not free from the presence of Chinese influences. Given the tactics used and covered above, the
next report will detail the narratives that are being inserted and promoted by the PRC in the Kyrgyz
Repubilic.

It is clear there are areas of vulnerability in the media space of the Kyrgyz Republic which can be
addressed to manage media manipulations from foreign influences. Preliminary research on the
effectiveness of such manipulation tactics shows that many among the journalists targeted by the
PRC have a sober understanding of the intentions of the Chinese partners, judging their tactics
as ineffective and unattractive. It is also clear that PRC ingression strategies towards the Kyrgyz
media sector have been changing since 1992, especially with latest turn toward social media.

As a case study, this research contributes insights into global studies on Chinese influence. Locally,
this will enable further research on the extent to which Chinese engagement in the media sector in
the Kyrgyz Republic differs from that of other partners, the kinds of journalistic norms and practices
the PRC promotes in the Kyrgyz Republic, the ability of journalism to serve in its watchdog capacity
moving forward, and so on. Globally, this research seeks to bring Central Asian affairs and the
Kyrgyz Republic into the wider debate, investigating how the case of the Kyrgyz Republic differ from
investigations of PRC media influence in Latin America, or South East Asia; which similarities and
differences in local setting lead to more Chinese engagement in the media sector; whether these
similarities and differences are innate to the country’s cooperative relationship with the PRC or are
a result of the importance of these countries as perceived by the PRC; and so on.

Moving forward, the Kyrgyz Republic can expect a steady increase of Chinese engagement toward
its media sector. Since 2018, Chinese concerns over the safety of its investments in the Kyrgyz
Republic have reached new heights. As reflected through dozens of press releases from meetings
between Chinese and Kyrgyz officials, this safety concern is tied to rising anti-China sentiments in
the country, which the Chinese side blames on the lack of local understanding of the PRC. During
these discussions, the rationale for media cooperation must be tailored to reflect the national
security interests of the Kyrgyz Republic, such that initiatives do not interfere with domestic Kyrgyz
political affairs. Left undealt with, catering to Chinese interest can potentially turn the Kyrgyz media
sector into a tool of influence over official state positions on critical issues. An example is the case
of the Philippines where local media ran narratives in support of the Chinese position regarding the
South China Sea dispute.’5®

56 International federation of Journalists, “The China story: reshaping the world’s media”, June 2020, https://www.ifj.
org/fileadmin/user_upload/IFJ_Report 2020_-_The_China_Story.pdf.

39



Elsewhere in the world, some countries have still managed to maintain a thriving media sectors
resilient against third party influence. As the PRC continues to establish its authority over sources
of news and information about the PRC, countries without independent capacity and access to a
variety of views about Chinese affairs risk inability to make informed decisions when it comes to
bilateral cooperation. It is in the interest of any given country to maximise benefits and minimise
risks when working with a foreign partner, and the PRC is not an exception.



APPENDIX 1.

Interviewee List.

Code Reference Interview date Place
Interviewee 1 Senior Management, Akipress 10 December 2021 Bishkek
Interviewee 2 Journalist, Vecherny Bishkek 13 December 2021 Bishkek
Interviewee 3 Director, Local Media NGO 7 January 2022 Bishkek
Interviewee 4 Senior Staff, KABAR 9 January 2022 Bishkek
Interviewee 5 Senior Management, Keremet TV 10 January 2022 Bishkek
Interviewee 6 Senior Management, Slovo Kyrgyzstana 12 January 2022 Bishkek
Interviewee 7 Senior Staff, Ala-Too 24 13 January 2022 Bishkek
Interviewee 8 Former Senior Journalist, KTRK 13 January 2022 Bishkek
Interviewee 9 Staff, KTRK 14 January 2022 Bishkek
Interviewee 10 | Former Staff, State Media Service 14 January 2022 Bishkek
Interviewee 11 | Senior Management, Vecherny Bishkek 17 Feburary 2022 Bishkek
Interviewee 12 | Former Senior Management, ELTR 2 January 2022 Osh
Interviewee 13 | Former Journalist, Osh TV 3 January 2022 Osh
Interviewee 14 | Staff, Yntymak TV 3 January 2022 Osh
Interviewee 15 | Senior Management, ELTR 4 January 2022 Osh
Interviewee 16 | Senior Management, Akipress 5 January 2022 Osh
Interviewee 17 | Senior Management, Yntymak TV 5 January 2022 Osh
Interviewee 18 | Senior Management, Keremet TV 10 January 2022 Osh
Interviewee 19 | Former Journalist, KTRK 12 January 2022 Bishkek
Interviewee 20 | Former Senior Management, KTRK 14 January 2022 Bishkek
Interviewee 21 | Member of Production, Meken 21 March 2022 Online
Interviewee 22 | Former Journalist, Silk Road Observer 4 December 2021 Bishkek
Interviewee 23 | Board Member, Association of Journalists 3 December 2021 Bishkek
Interviewee 24 | Senior Management, Local Media NGO 6 December 2021 Bishkek
Interviewee 25 fgﬂ:ﬁ;&?gagement’ PulaliE AesEEEer @ 5 December 2021 Bishkek
Interviewee 26 | Former Senior Management, Factcheck 1 December 2021 Bishkek
Interviewee 27 (F)(;fri?eer ELEIT, [P Seiae o Preslde izl 7 December 2021 Bishkek
Interviewee 28 | Former Journalist, Vecherny Bishkek 6 December 2021 Bishkek
Interviewee 29 | Former Senior Journalist, KTRK 8 December 2021 Bishkek
Interviewee 30 | Senior Management, Local Media NGO 9 December 2021 Bishkek
Interviewee 31 | Professor of Journalism, Local University 2 December 2021 Bishkek
Interviewee 32 | Professor of Journalism, Local University 2 December 2021 Bishkek
Interviewee 33 | Professor of Journalism, Local University 1 December 2021 Bishkek
Interviewee 34 | Professor of Journalism, Local University 3 December 2021 Bishkek
Interviewee 35 | Senior Management, Land Bridge 17 December 2021 Bishkek
Interviewee 36 | Staff, Xinhua 18 December 2021 Bishkek
Interviewee 37 | Former Senior Staff, Silk Road Observer 20 December 2021 Bishkek
Interviewee 38 | Former Journalist, Silk Road Observer 20 December 2021 Bishkek

41



Interviewee 39 | Journalist, Silk Road Observer 21 December 2021 Bishkek
Interviewee 40 | Staff, Land Bridge 24 December 2021 Bishkek
Interviewee 41 | Journalist, CGTN 22 December 2021 Bishkek
Interviewee 42 | Former Journalist, Silk Road Observer 29 December 2021 Bishkek
Interviewee 43 | Senior Management, Dungan Newspaper 27 December 2021 Bishkek
Interviewee 44 | Former Journalist, China News Service 15 December 2021 Bishkek
Interviewee 45 | Senior Management, Dolon TV 27 December 2021 Bishkek
Interviewee 46 | Former Staff, Dolon TV 13 January 2022 Bishkek
Interviewee 47 | Former Senior Management, Dolon TV 14 January 2022 Bishkek
Interviewee 48 | Former Staff, Dolon TV 4 January 2022 Bishkek
Interviewee 49 | Former Technical Staff, Dolon TV 3 January 2022 Bishkek
Interviewee 50 | Senior Management, Dungan Newspaper 12 January 2022 Bishkek
Interviewee 51 | Former Journalist, Silk Road Observer 10 January 2022 Bishkek
Interviewee 52 | Former Senior Management, Silk Road Observer 7 January 2022 Bishkek
Interviewee 53 | Former Journalist, Silk Road Observer 5 January 2022 Bishkek
Interviewee 54 | Former Senior Journalist, Local Private Media 8 February 2022 Bishkek
Interviewee 55 | Senior Staff, Dungan Newspaper 3 February 2022 Bishkek
Interviewee 56 | Senior Management, Local Cultural Group 9 December 2021 Bishkek
Interviewee 57 | Senior Staff, State Media Service 9 December 2021 Bishkek
Interviewee 58 | Staff, Local NGO 10 December 2021 Bishkek
Interviewee 59 | Political Writer on Aksy conflict 11 December 2021 Bishkek
Interviewee 60 | Former Senior Management, Ne Sahar 13 December 2021 Bishkek
Interviewee 61 | Member of Parliament 14 December 2021 Bishkek
Interviewee 62 | Former Senior Management, Azattyk 17 December 2021 Bishkek
Interviewee 63 | Senior Management, NGO 20 December 2021 Bishkek
Interviewee 64 | Member of Parliament 21 December 2021 Bishkek
Interviewee 65 | Journalist, Azattyk 23 December 2021 Bishkek
Interviewee 66 | Senior Management, Ololo 23 December 2021 Bishkek
Interviewee 67 | Member of Production, Svet Ake 24 December 2021 Bishkek
Interviewee 68 | Former Senior Journalist, Azattyk 24 December 2021 Bishkek
Interviewee 69 | Senior Management, Local Tech Company 28 December 2021 Bishkek
Interviewee 70 | Senior Management, KTRK 12 January 2022 Bishkek
Interviewee 71 | Member of Production, Salam New York 18 January 2022 Bishkek
Interviewee 72 | Administrator, PRC-critical Facebook Group 3 January 2022 Online
Interviewee 73 | Cultural Social Media Influencer 10 February 2022 Online




APPENDIX 2.

Research methodology for the top 20 most engaged
with posts related to the PRC between January 2019 and
February 2022.

The purpose of this analysis is to find the best estimate of the characteristics of popular social
media posts which discuss the PRC on Facebook and Instagram in the Kyrgyz Republic. This
research process suffered from Facebook’s inherent obstacle against open-source research. The
Meta company, originally Facebook, regularly updates its privacy policy, especially third-party
access to public data on its platforms. As of 2022, it is now impossible to collect data on the
fans and followers of an Influencer page on Facebook using Graph API without “The Page Public
Content Access Feature”. As a result, in order to analyse popular posts which discuss PRC online in
the Kyrgyz Republic, a Germany-based social media online research service, FanpageKarma, was
used. The company complies with EU rules on data and has existing agreements with Facebook.
This study used FanpageKarma to access and analyse historical data on Kyrgyz Facebook and
Instagram. Posts related to PRC affairs were exported from the tool.

A multi-layered process containing language, location and keyword filtering was deployed to
collect and clean the data set. Only posts that had one or more of the key words (“Kbitaii” Chinese
in Kyrgyz and “Kutain” Chinese in Russian) along with the different adjectives that can be derived
from these words like (“KbiTainap” or “kutanckmin™) were collected from Facebook and Instagram.
This was followed by a thorough personal checking of the data for relevance and accuracy. All the
collected posts were published between 1 January 2019 and 1 February 2022.

Content in the Kyrgyz language on Facebook and Instagram is oriented toward a Kyrgyz speaking
audience. However, content in Russian language featured in many more posts and is aimed toward
Russian speaking audiences in different parts of the world. To find the content that was specifically
aimed toward Kyrgyz people, a three-step cleaning method was used. First, all the posts that had
geographic location identifiers from Russian-speaking countries other than the Kyrgyz Republic,
such as Russia, Ukraine and Belarus, were removed. Second, this study looked for content that had
a clear relationship to the Kyrgyz Republic with keywords such as Kblprbi3cTaH, Kblprbi3, Kr, BULLIKEK,
ow, Nccbik-Kynb, cities and locations in the country, local politicians (caabip *kanapos, CoopoHbali
*aaHbekoB) or specific news agencies that are popular on Kyrgyz social media (Kaktus Media, 24
Kg, Sputnik KbipreisctaH, Kloop, AKWpress, Azattyk Media, news.kg), and other channels. Third,
research members manually checked posts for relevance to the PRC and the PRC’s relationship
with the Kyrgyz Republic. This process generated a list of the 30 most liked posts concerning PRC
affairs available in the Kyrgyz Republic on Facebook and Instagram between 1 January 2019 and
1 February 2022.

The final step involved judgement based on sentiment. This study defined content sentiment
toward the PRC from the Chinese perspective, following the research objective of finding out the
extent of PRC influence in the information space. This meant that the content was judged to be
positive if it highlighted a positive aspect of the PRC from the Chinese perspective, regardless of
how it was perceived by the locals. Often, what was perceived as positive for the PRC could be
perceived as negative for the locals, for example interracial marriages and cheap loan deals. In
order to understand PRC information influence tactics, this study adopted the Chinese perspective.

43



APPENDIX 3.

Research methodology for size of fanbase coming from
the Kyrgyz Republic among the top 10 most engaged with
posts in 2021.

The purpose of this analysis was to find out, to the best estimate, the percentage of two influencers’
fans/followers who live in/come from Kyrgyzstan. The research process suffered from Facebook’s
inherent obstacle against open-sourced research, which prevents non-administrators from obtaining
demographic details of followers. The Meta company, originally Facebook, regularly updates its
privacy policy, especially with regards to third-party access to public data on its platforms. As
of 2022, it is now impossible to collect data on the fans and followers of an Influencer page on
Facebook using Graph API without “The Page Public Content Access Feature”. In addition, a list of
an influencer fans/followers is inaccessible through Facebook front-end to public users who are
not an admin of the page or who do not have admin permission access to the page.

As a result, in order to obtain a comprehensive and sufficient sample of the fanbase size of Namila
Namila and Veryo-ne Veryo, this study reviewed and manually collected the names and URLS of
accounts who engaged with the 10 most popular posts for each page between 1 January 2021
and 31 December 2021. The total number of unique accounts who engaged (with likes, love and
other responses) with the 10 most popular posts in 2021 were taken as a sufficient sample from
the total fans/followers population.

Since automatically collecting data from Facebook front-end is illegal and Meta can file lawsuits
against scrappers, all of the data collected in this study was collected manually, viewed one by one.
First, the top 10 most popular posts in 2021 published by Namila Namila and Veryo-ne Veryo were
determined with the use of FanpageKarma, a Germany-based social media online research service.
The company complies with EU rules on data and has existing agreements with Facebook. Second,
21,000 and 18,000 URLs from all accounts who engaged with the 10 most popular posts in 2021
by Namila Namila and Veryo-ne Veryo respectively were manually collected. Third, researchers
manually looked for the names of the accounts based on linguistic variables (Kyrgyz language,
Kyrgyz last names and first names written in Kyrgyz, Cyrlic or Latin), before generating a final list
based on self-declared location of birth and currently locations.

This study could not confirm the location of every account identified due to insufficient information
provided to the public by the users. As a result, there is likely a larger portion of the Kyrgyz
population following these two influencers. Nevertheless, this study managed, to the best of the
researchers’ abilities given time constraints, to conduct a manual study of the demographic details
of those following of these two influencers. There are several advantages to this method, the
research team double checked all results manually by hand and used a large sample size with a
99% confidence level and 1% margin of error. Furthermore, engagement is a good indicator of
relationship between influencer and follower, and thus a good indicator of those who are interested
in the content provided by the influencer. The results showed that the majority of engagement
comes from Russian speaking countries, and that the very small percentage of users confirmed
to be from/live in Kyrgyzstan corresponds with the small population size of the Kyrgyz republic,
in comparison to Russia, Belarus, Ukraine, Kazakhstan, Uzbekistan, Azerbaijan and other Russian
speaking counties that appeared frequently in the location of users analysed in the research.

The process identified 392 and 131 Kyrgyz individuals who engaged with Namila Namila and Veryo-
ne Veryo, respectively. These results show that that 1.87% of Namila Namila fans can be confirmed



to be from of live in Kyrgyzstan with 99% confidence a 1% margin of error. This error margin is
0.75% for Veryo-ne Veryo.

The statistical calculations were based on the overall fanbase size at the end of 2021. This was
317,000 for Namila. Our sample size for Namila was 21,000 unique accounts. While not all of
them were followers, they engaged in social media interaction with the influencer. To achieve a
99% confidence level with 1% margin of error, the sample size should be 15,700 unique accounts.
The analysis in this research included 21,000 unique accounts. To be 95% confident with a 1%
percent margin of error (acceptable in most statistical research), the analysis would have needed
to include 1000 unique accounts. This research manually checked 3821 accounts, of which 392
can be confirmed to be of individuals from or living in Kyrgyzstan.

The same statistical calculation was applied in analysing the fanbase of Veryo-ne Veryo's, which
was 314,292 at the end of 2021. The sample size for the analysis was 18,000 unique accounts
collected from the engaged population based upon the 10 most popular posts in 2021. This makes
up 5.7% of the fanbase. The results can confirm that at least 0.72% of the sample are from or live
in Kyrgyzstan.

45



